غار نخجبیر زیباترین غار ایران
نوشته شده توسط : Elham.g

غار نخجبیر یکی از اون مناطقیه که اگه راجبش اطلاعات نداشته باشیم و برای بار اول عکس هاش را ببینیم فکر میکنیم توی یک کشور خارجی قرار داره ولی مکان هایی توی ایران خودمون وجود داره که باورش سخته و وقتی که عکساشون را میبینیم در نگاه اول حتی به ذهنمون هم خطور نمیکنه که این مکان توی ایران باشه.یکی زیباترین مکان ها غارها میباشند.واقعا عظمت خداوند را توی ظرافت و جذابیت این غارها میتونیم ببینیم که مثل یه نقاشی زیبا و بی نظیر که با دیدنش دهن هر ادمی از این همه ظرافت و حساب و کتاب باز میمونه.پس با ما همراه باشید تا همه چیز را درمورد غار نخجبیربدونیم.
انچه که دراین مقاله میخونید:
1- غارنخجبیر چگونه بوجود امد؟
2- غارنخجبیر کجا قرار دارد؟
3- جاذبه های غار نخجبیر
4- بهترین زمان سفر به غار نخجبیر:
5- برای رفتن به غار چه وسایلی نیاز دارم
6- مسیر دسترسی غارنخجبیر
7- قیمت ورودی غار نخجبیر
8- ساعت بازدید غار نخجبیر

 

غارنخجبیر چگونه بوجود امد؟

ورودی غار نخجبیر-تورجورورودی غار نخجبیر

در زمان های قدیم شکارچیان برای جلوگیری از فرار شکار هایشان،انها را به یک منطقه ی گود و پست هموار به نام چال نخجبیر هدایت میکردند.از زبان دلیجانی ها چال به معنی گودال و نخجبیر یعنی محلی برای شکار یا شکارگاه است.
به گفته ی غارشناسان حرفه ای این غار با گذشت 70 میلیون سال کشف شده که تا قبل از ان هنور هیچکس ان را ندیده بود.مشکلی درون غار وجود دارد که نتیجه ی پدیده های رسوبی و دولومیتی ایجاد شده اند که همین دلیل باعث شده که غارنخجبیر یکی از زیباترین غار های جهان نامیده بشه.

غارنخجبیر کجا قرار دارد؟

غارنخجبیر در دلیجان-تورجورغارنخجبیر در دلیجان

غار نخجبیر در استان مرکزی و در 11 کیلومتری شمال شرقی دلیجان (در واقع بین نراق-دلیجان)در دامنه ی کوهی که به آن تخت میگویند و با ارتفاع1716 متر از سطح دریا واقع شده است.
این غار متعلق به دوره ی سوم زمین شناسی می باشد.که در سال 1368 توسط تیم حفاری سازمان اب دلیجان کشف شد و سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

جاذبه های غار نخجبیر:

غارچالنخجبیر زیباترین غار دنیا-تورجورسقفی بلند و اشکالی بلورین

از همان لحظه ی ورود به این غار شوکه زده میشید!سقفی بلند و اشکالی بلورین و متنوع که هر عکس بر حسب قدرت تخیل خود ان ها را به شکل های مختلفی نظیر انسان،عقاب،گوزن،لاکپشت،تندیس های عظیم ، و… میبیند که جنس انها از سنگ اهک می باشد.

تمساح سنگی در غارنخجبیر از جنس اهک-تورجورتمساح سنگی در غارنخجبیرکرگدن سنگی از جنس اهک در غارنخجبیر-تورجورکرگدن سنگی از جنس اهک در غارنخجبیرلاک پشت سنگی در غارنخجبیر از جنس اهک-تورجورلاک پشت سنگی در غارنخجبیر از جنس اهکاشکال مختلف اهکی در غار نخجبیر-تورجوراشکال مختلف اهکی در غار نخجبیر

این غارشگفت انگیز از یک شاخه ی اصلی و چندین شاخه ی فرعی به وجود امده که حدودا 4 کیلومتر آن توسط افراد محلی و غارنوردان حرفه ای کشف شده و عمق آن حدودا 8تا 10 کیلومتر است.همچنین جا داره اینجا یه خبر خوبی برای قایق نوردان بگم عمق دریاچه در شاخه ی اصلی 10 تا 70 متر است که امکان قایق و پارو زدن وجود دارد ولی در حال حاضر بازگشایی نشده است.

غارنخجبیر چگونه بوجود امد-تورجورغارنخجبیر

درون این غار دالان ها،دهلیز ها،کریدورها(دالان)،تراس ها و حوضچه هایی بسیار زیبا و خارق العاده ای وجود دارد.همچنین کلیست(منشور های بلور که از رسوبات کربنات کلسیم تشکیل شده اند) نیز در این غار بر اثر عوامل طبیعی بوجود امدند.که زمانی که نور خورشید به این منشور ها میتابد،و منشور ها نور را بازتاب میکنند زیبایی این غار دوچندان میشود.

غارچال نخجبیر زیباترین غار ایران-تورجوردیواره های اهکی

این غار از تالار های مختلفی تشکیل شده که تک تک انها نام گذاری شده اند که شامل: تالار زیبایی ها،برزخ،سفره ی عروس،دریاچه،چهلچراغ،باغ وحش و چهلستون می باشد.که تالار چهلستون زیباترین تالار این غار است که انواع رسوبات (چکیده و چکنده)به رنگ های مختلف با ظرافت خاص مانند دانه های انار کنار هم قرار گرفتند.
روی دیوار های این غار پر از توده های گل کلمی،قندیل،و اسفنج های اهکی که از رسوبات آهکی و دولومیتی(کف غار به خاطر این دو عنصر سفید شده است) به وجود امده اند.

توده های گل کلمی غار نخجبیر-تورجوراز توده های گل کلمی،قندیل،و اسفنج های اهکی

در قسمت انتهایی غار دریاچه ای وجود دارد که سقف و دیوار های ان را سنگ های عجیب و غریبی احاطه کرده که سبب شگفتی بی نهایت غار شده است.

دریاچه ی غارنخجبیر-تورجوردریاچه ی زیبای غار نخجبیر

نکته ی جالب:اگر قسمتی از این طبیعت بکر تخریب شود ،با گذراندن سالیان سال دوباره میتواند ساخته شود.ولی توصیه ی دوستانه که دارم :
زمانی از غار دیدن کنید که زیادی شلوغ نباشد که بتونید تمام شگفتی های طبیعت را ببینید و دوم هیچگاه با فلش عکس نگیرید چون باعث اسیب رساندن به غار میشود.

برای اینکه بتونید عکس های حرفه ای با موبایلتان بدون اسیب رساندن به غار بگیرید این مقاله را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به غار نخجبیر:

به خاطر تهویه ی طبیعی که در این غار وجود دارد زمستان ها گرم و تابستان ها خنک می باشد،پس در تمام طول سال میتونید از این منطقه ی فوق العاده بازدید کنید و به هیچوقت نگران تنگی تنفس نباشید زیرا به لطف همین تهیویه ی طبیعی هیچگاه دچار چنین مشکلی نمی شوید.

غار کف سازی و نورپردازی غارنخجبیر-تورجورغار کف سازی و نورپردازی غارنخجبیر

همچنین با کمک مسئولین 1300 متر از این غار کف سازی و نورپردازی شده است و در بیرون از غار مهمانسرا ،بوفه و سالن انتظار قرار داده شده است.

مهمانسرای غار نخجبیر-تورجورمهمانسرای غار نخجبیر

در حال حاضر یکی از بهترین مکان هایی که گردشگران برای دیدن آن لحظه شماری میکنند.

برای رفتن به غار چه وسایلی نیاز دارم:

1-کلاه کاسکت:

کلاه مخصوص غارنوردی-تورجورکلاه مخصوص غارنوردی

برای حفاظت از سر در مقابل برخورد با غار یا ریزش ناگهانی سنگ ها.

2-لباس مناسب غارنوردی:

لباس مناسب غارنوردی-تورجور

بعضی اوقات ممکن است مجبور به سینه خیز رفتن درون غار روی اب ها و کف غار هستید و همچنین ریزش اب در اکثر غار ها موجب میشه سر تا پایتان خیس شود پس بهتره از لباس مناسب غارنوردی که باید ضخیم و راحت و ترجیها یک تکه باشد،استفاده کنید.همچنین سر آستین لباس هایتان و دم پاهایتان را با کش ببندید تا گل و خاک به درون لباستان نفوذ نکند.
همچنین اوردن یک دست لباس اضافه فراموش نشود.البته لوازم مورد نیاز برای سفر با تور دراین مقاله به طور کامل ذکر شده و در اینجا به طور اختصاصی لوازم مورد نیاز غارنوردی را اوردم.

برای ادامه ی مطلب کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: تور ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: