چرا کوه های آلاداغ لار در آذربایجان شرقی رنگارنگ است؟
نوشته شده توسط : Elham.g
کوه های آلاداغ لار،تورجور

 

راز کوه های رنگی , کوه های آلاداغ لار در آذربایجان شرقی

زمین در اینجا مثل تابلوی نقاشی با رنگ های گرم و زنده، رنگ آمیزی شده است. این شگفتی، کوه های آلاداغ لار نام داشته و در شمال شرق تبریز و در مسیر آزاد راه تبریز- اهر در نزدیکی شهر خواجه دیده می‌شوند. با تورجور همراه باشید تا به شما بگوییم چرا این کوه ها به این شکل و رنگ هستند و علت به وجود آمدن این منطقه رنگارنگ چیست.

مجموعه کوه های آلاداغ لار ماهنشان و کوههای رنگی میانه را جزو پدیده های رسوبی میراث زمین شناختی ایران دسته بندی کرده‌اند. پدیده های رسوبی دارای گستردگی زیادی در میان پدیده های زمین شناختی ایران هستند. غارها گل فشان ها روستایی در مناطق کویری بیابان های ایران با تپه های ماسه ای و بر خان ها و پدیده های چینه ای همگی جز پدیده های رسوبی میباشند. پدیده های چینی از چند لایه رسوبی تشکیل شده اند و داستان های زیادی از زمان های قدیم برای ما بازگو می‌کنند. تشکیل فسیل موجودات هم پس از مرگشان در میان لایه های رسوبی نیز متاثر است. همچنین شرایط آب و هوایی و گرما و سرمای کوه های آلاداغ لار در میان این لایه ها به خوبی حفظ می شوند. بسیاری از مخازن نفت و گاز، در میان لایه های رسوبی تشکیل شده و قرار دارند. این پدیده ها اغلب اندازه بزرگی دارند و ممکن است کیلومتر ها را در یک قاب تصویر پوشش دهند به همین دلیل پدیده های چینه ای جز چشم اندازهای زمین‌شناختی قرار می گیرند.

کوه های آلاداغ لار اذربایجان،تورجور
حدود ۲۰ میلیون سال پیش لایه هایی از ماسه سنگ مارن گچ و سنگ جوش به آرامی به تناوب روی هم و در محیطی متفاوت از رودخانه ها تا محیط دریاچه تشکیل شدند. رنگ قرمز شاخص این لایه ها نشان دهنده شرایط اکسیدی در محیط یعنی فراوان بودن اکسیژن در محیط رسوب گذاری این لایه ها است. برخی از محققان معتقدند که همین شرایط اکسیدی سبب شده تا قابلیت فسیل شدن جاندارانی که در آن زمان می زیسته اند کم شود از این رو با وجودی که بسیاری از مهره داران امروزی در آن زمان شکوفایی و گسترش داشته اند، تعداد فسیل های به جا مانده از آنها کم باشد. شکل گیری گنبد نمکی خواجه، سببِ به هم ریختگی و پیچیدگی لایه‌های رنگین شده است.

 

برای مشاهده ادامه مقاله راز کوه های رنگی آلاداغ لار در آذربایجان شرقی  کلیک کنید





:: برچسب‌ها: برای مشاهده ادامه مقاله راز کوه های رنگی+کوه های آلاداغ لار در آذربایجان شرقی+تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: