جاذبه های اصفهان| بازارها و صنایع دستی اصفهان
نوشته شده توسط : Elham.g

بازار اصفهان و صنایع دستی اصفهان چه چیز هایی هستند؟

در قسمت قبل سفری به جاذبه های تاریخی اصفهان  و پل ها و کاخ های اصفهان کردیم. بازار اصفهان در واقع مجموعه ای است از آثار تاریخی مدرسه سارونقی، مدرسه صدر، مدرسه نیماورد و کاروانسراهای از دوران صفویه و قاجاریه مانند کاروانسرای گلشن تیمچه ملک و حمام‌های از عصر صفویه، این بناهای تاریخی بر اهمیت مجموعه معماری بازار بزرگ اصفهان که از سر در قیصریه تا سر در مسجد اصفهان امتداد دارد، افزوده است. با تور جور همراه باشید تا صنایع دستی اصفهان را بشناسیم.

بازار اصفهان

بازار های اصفهان

بازار های اصفهان

بازار کنونی اصفهان چه شاخه هایی از بازار بزرگ سراسری آن است. در دوره صفوی همزمان با بناهای میدان بزرگ و مجموعه آثار اطراف آن پدید آمده و توسعه یافته است. بازار اصفهان اغلب بازارهای سنتی هم محل عرضه و مبادله کالا ست و هم مرکز تولید انواع کالاهای ضروری.
اصفهان از ایام گذشته شهری صنعتی بوده و به خصوص و به خصوص در تولید جنگ افزار های سنتی زبانزد بوده است و امروزه نیز صنایع دستی اصفهان در ظرافت، زیبایی، مانند ندارد. بازار اصفهان در واقع رگ حیاتی این شهر بزرگ است که با گسترش آن به شهر رواج و رونق گرفت.

قلم کاری اصفهان

قلم کاری اصفهان

قلم کاری اصفهان

صنعت قلم کاری مانند دیگر هنرهای دستی در دوره صفویه در اصفهان چنان رواج و رونقی داشت که تا به امروز هم زنده است نقش های قلمکار را معمولاً بر روی پارچه ساده دستباف می‌زدند ولی اخیراً بر پارچه ابریشم طبیعی نیز نقش قلمکار کوبیده می شود نقش های قلم کار بسیار متنوعند ولی مرغوبیت آن ها بستگی به مهارت و چیره دستی استادان طراح دارند. پارچه قلمکار بیشتر برای رومیزی، طاقچه پوش، پرده رو تختخوابی ، کیف دستی و دامن و پیراهن زنانه به کار میرود.
اروپاییان برای تزئین خانه های خود از نقش های قلمکار استفاده می کنند.
استاد محمود دهنوی از جمله هنرمندان قلم زنی بود که ظرافت و مهارت و نازک اندیشی را با قدرت استحکام همراه می کرد و و توسط او آثار خلق می شد که اکنون مایه افتخار موزه ها و مجموعه های معتبر است.

 

قلم زنی اصفهان

قلم زنی اصفهان

قلم زنی اصفهان

قلم زنی از هنرهای اصیل و قدیمی اصفهان است و استادان قلم زن اصفهان، در خلق طرح ها و نقش های بدیع همتا ندارند. آنها با قلم مخصوص قلم زنی بر روی اشیا و ظروف فلزی مانند سینی و گلدان و مجسمه های بزرگ مسی و برنجی قوطی سیگار و قاب عکس، تصویر گل و گیاه و جانوران و آدمیان را استادانه نقش می‌کنند. این دستاوردهای هنری همه روزه در خیابان چهارباغ به اطراف میدان نقش جهان به سیاحان داخلی و خارجی عرضه می شود. از نظر جهانگردی خارجی قلم زنی های اصفهان بهترین رهاورد و هدیه سفر است.

قالی بافی

صنایع دستی اصفهان-قالی بافی اصفهان

قالی بافی

هنر قالی بافی در دوره صفویه به حد کمال خود رسید و قالی اصفهان در سراسر ایران شهرت یافت. امروزه قالی بافی از صنایع دستباف رایج اصفهان است. هرچند کمبود مواد طبیعی و کاربرد متنوع مانند رنگ های شیمیایی موجب شده است که قالیها و قالیچه های نفیس ابریشمی به علت هزینه بالا کمتر بافته شود.

خاتم سازی

صنایع دستی اصفهان-خاتم سازی اصفهان

خاتم سازی

صنایع دستی اصفهان-خاتم سازی

خاتم سازی

اصل هنر خاتم سازی از شیراز است ولی از زمانی که اصفهان به بزرگترین مرکز جهانگردی ایران تبدیل شد، عده ای از خاتم سازان شیراز به اصفهان و تهران مهاجرت کردند و کارگاه خاتم سازی برپا کردند و این نسل از هنرمندان خاتم ساز تجربه های خود را به هنرمندان اصفهان منتقل ساختند به آنها نقاشی را با خاتم سازی ترکیب کردند و شیوه های جدیدی در خاتم سازی ابداع کردند. مثلا یک نوع جعبه خاتم ساختند که روی آن نقاشی مینیاتور است، همچنین آلبوم عکس ها را به حاشیه خاتم می ساختند که مثل آنها نقاشی و تذهیب و نقره کاری و قلمزنی است.

در قسمت بعد سفری به مساجد معروف اصفهان میکنیم و این همه جاذبه را به همراه تصویر توضیح میدهیم.

برای ادامه مطلب صنایع دستی اصفهان کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: