جاذبه های اصفهان
نوشته شده توسط : Elham.g

جاذبه های اصفهان: پل ها و کاخ های اصفهان

هر شهری برای خود ، افسانه ای دارد.افسانه هایی که هرچند واقعیت تاریخی ندارند،اما از روح شهر حکایت میکنند.در افسانه ی شهر اصفهان اماده است فریدون به پاس نبرد جانانه کاوه آهنگر،او را به فرمانروایی اصفهان برمیگزیند.کاوه آهنگر هم صنعت گر موزه است و هم فرمانده نظامی.کاوه نماد و سمبل این شهر صنعتی و نظامی بوده است.شهری که تا یک سده پیش هنوز جنگ افزارهای سنتی می ساخت و بازمانده قلعه های نظامی،دفاعی مانند قلعه کهن دژ و سارویه حکایت از وضعیت دفاعی-نظامی شهر دارند ولی با روی امدن صفویه و پایتخت شدن اصفهان،اصفهان رنگ رویی دگر گرفت و امروزه اصفهان پایتخت هنر است که هرساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه های اصفهان روانه ی این شهر میشوند.پس با تورجور همراه باشید که سفری کوتاه به همه ی جاذبه های اصفهان داشته باشیم.

 

پل های اصفهان

 

سی و سه پل

 

جاذبه های اصفهان-تورجور

جاذبه های اصفهان-تورجور

این پل که در نوع خود شاهکاری بی نظیر از آثار دوره شاه عباس اول صفوی است یکی از مهم ترین جاذبه های اصفهان است که به هزینه و نظارت سردار معروف الله وردی خان ساخته شده. این پل به نام های سی و سه چشمه و سی و سه پل زاینده ‌رود نیز معروف است و طولانی ترین پل بر روی زاینده رود است. اسم آبریزان یا آب پاشان در کنار این پر صورت می‌گرفت که در سفرنامه‌های سیاحان اروپایی آن دوران به برگزاری آن جشن اشاره شده.

زاینده رود

 

زاینده رود

زاینده رود

در محدوده استان اصفهان رودهای متعددی جاری است مهمترین نشان، زاینده رود است. رود بزرگ و پربرکت ، از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مهم استان اصفهان است .

رودخانه زاینده رود از جبهه شمال شرقی زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و از غرب به شرق تا باتلاق گاوخونی جریان دارد. این رودخانه در مسیر خود از خصلت خود زایی برخوردار است و از این جهت زاینده‌رود نامیده می شود.

پل خواجو

 

پل خواجو

پل خواجو

پل خواجو که شالوده های آن در اواخر دوره تیموری وجود داشته در سال ۱۰۶۰ هجری به صورت امروزی ساخته شده و غرفه های آن از تزئینات کاشی کاری و نقاشی پوشیده شده است. پل خواجو به هنگام طغیان آب زاینده رود منظرهای دیدنی پیدا می کنند (که حتما پیشنهاد میشود در سفر به اصفهان از این اثر مهم که جزو یکی از بهترین جاذبه های اصفهان است، دیدن کنید.) برای اقامت موقت شاه صفوی و خانواده اش ساختمان مخصوصی بهنام بیگلر بیگی بنا شده است. این ساختمان هم اکنون نیز وجود دارند و اتاق هایش دارای تزئینات نقاشی است نام این پل در دوره صفوی پل شاهی بوده است و پل خواجو به مناسبت مجاورت این پل با محله خواجو به آن اطلاق شده است.

 

کاخ های اصفهان

 

عالی قاپو

 

عالی قاپو

عالی قاپو

یکی دیگر از جاذبه های اصفهان عمارت عالی قاپو است. عمارت عالی قاپو را صفویان در رقابت با بناهای مجلل باب عالی عثمانی دروازه بزرگ بنا شد. این بنای باشکوه به دستور شاه عباس اول در قرن یازدهم هجری قمری در ضلع غربی میدان نقش جهان ساخته شده.

عالی قاپو در دوره صفویه قصر دولتخانه و دولتخانه مبارکه نقش جهان نامیده می شد. زیرا این قصر برای پذیرایی رسمی از مهمانان بلند پایه خارجی مجهز شده بود.

عالی قاپو دارای ۵ طبقه ساختمان است که هر طبقه آن تزیینات ویژه‌ای دارد که با وجود لطمه های جبران ناپذیر بر تزئینات آن، هنوز هم شاهکارهای از شاهکارهای از گچبری های دوره صفوی را در بر دارند طبقه پنجم عالی قاپو چشم انداز وسیعی به سراسر شهر اصفهان دارد.

اتاق موسیقی یا اتاق صوت از دیدنی های جذاب عمارت عالی قاپو است. در گذشته گروه نوازندگان در این اتاق موسیقی اجرا می کردند و از آنجا که گچبری های این اتاق دارای خاصیت اکوستیک بود نوای ساز ها چنان شفاف به گوش می آمد که گویی موسیقی در یکی از تالار های مجهز امروزی اجرا می شود.

تزیینات گچبری اتاق بزرگ موسیقی به شکل جام و تنگ و از راهی و ظروف مخصوص بچزم طراحی شده بود که علاوه بر جنبه تزیینی آنها صوت را به طور طبیعی منعکس می کردند و این خود نشانه توانایی علمی و عملی مهندسان ایرانی در ابداع فضاهای اکوستیک بوده است مهندسان برای ایجاد چنین فضایی به محاسبات دقیق نیاز داشته‌اند.

گچبری ها و نقاشی های عالی قاپو از نمونه های عالی هنر ایرانی است که با وجود لطمه های سنگینی که در دوره های مختلف به آن وارد شده ظرایف و زیبایی های آن چنان جلوه ای دارد که بیننده هنردوست را مجذوب میکند .تلفیق استادانه این گچ بری ها با مینیاتوری های هنرمندانه رضا عباسی و شیوه هماهنگ طراحی این بنا به راستی بی نظیر است. این عمارت جزو جاهای دینی اصفهان در شب دیدن آن پینشهاد میشود.

کاخ هشت بهشت

 

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت

بنای تاریخی هشت بهشت نمونه ای از کاخ های محل سکونت پادشاهان دوره صفوی است در زمان سلطنت شاه سلیمان ۱۰۸۰ هجری قمری ساخته شد. از باغ وسیع هشت بهشت وسعت زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن هنوز اثری ارزنده و جالب توجه است .

از آثار جالب توجه ، کاشی کاری نماهای بیرونی آن است که انواع پرندگان خزندگان و درندگان را نشان می دهد. این کاخ تاریخی و پارک نوساز اطراف آن امروزه از گردشگاه های مشهور شهر اصفهان و همچنین جزو لیست بهترین جاذبه های اصفهان هم است.

کاخ چهل ستون

 

کاخ چهل ستون 

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون به پذیرایی از حکام صفوی اختصاص داشته است. تاریخ احداث این بنا سال ۱۰۵۷ هجری قمری بود. معماری کاخ چهل ستون تلفیقی از معماری ایرانی چینی و غربی است.

معروف است که این کاخ را از این جهت چهلستون نامیده اند که ستون های آن در آب حوض روبروی تالار منعکس می شود و چهل ستون می سازند اما معقول تر است که چهل را مبین کثرت بدانیم و زیادی تعداد ستونهای عمارت را می رساند.

کاخ چهل ستون 

کاخ چهل ستون

کاخ چهلستون یکی از مهترین دیدنی های اصفهان است که در دوره قاجاریه دارالحکمه بوده و از اتاق های اطراف آن به عنوان ادارات دولتی استفاده می‌شده است.

شیر ها و مجسمه های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه ها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر دوره صفویه یعنی آیینه خانه و عمارت سرپوشیده باقی مانده که بعدها به این محل منتقل شده است نقش اطراف که معرف صنعت اجاره دوره صفویه است.

در زمان سلطنت شاه عباس دوم در بنای کاخ چهلستون تغییرات کلی داده شده و تالار آیینه، تالار ۱۸ ستون، دو تا اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های دو طرف سراسری پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی ، آینه کاری، کاشی کاری دیواره ها تا سقف ها، به آن افزوده شده است.

کاخ چهل ستون به موجب اشعاری که در جبهه تالار از زیر گچ خارج شده به مبارک ترین بناهای دنیا تشبیه شده و به حساب حروف ابجد در سال هزار و هفتاد و پنج هجری قمری و در پنجمین سال سلطنت شاه عباس دوم بنا شده است. عمارت چهل ستون در شب ۲۱ رمضان در زمان شاه سلطان حسین آتش گرفت. شعر زیر ماده تاریخ به آن آتش سوزی است :

هزار و یکصد و هجده ز هجرت نبوی گذاشته بود، که آتش به چهلستون افتاد .می‌گویند در این آتش سوزی ۲۰ ستون و قسمتی از عمارت سوخت و سلطان حسین با عقاید سخیعی که داشت از اطفا حریق جلوگیری کرد و گفت: بگذارید بسوزد این بلایی است که نازل شده و باید رفع شود. هنگامی که محمود افغان به پشت دروازه های اصفهان رسیده بود شاه سلطان حسین به کنج حرمسرایش پناه برد و تسلیم تقدیر شد.





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: