جاهای دیدنی شیراز (آرامگاه های شیراز)
نوشته شده توسط : Elham.g

راهنمای بازدید از آرامگاه های شناخته شده شیراز

شهرت شهر زیبای شیراز تنها به واسطه دیدنی های تاریخی و باغ‌های اردیبهشت نیست بزرگانی که در آن سالها زیستی و مدفون شده‌اند، بخشی از محبوبیت این شهر بهشتی هستند. چه کسی است که غزل یا قصیده از سعدی نشنیده باشد یا با ابیاتی از حافظ دل به عشق نسپرده باشد .با ما همراه باشید تا از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنیم.

علاوه بر این ها شعرای دیگر و همینطور فرزندان از اهل بیت در این شهر مدفون هستند که برای اهالی شیراز بسیار محبوب اند. معمولا آرامگاه هر کدام از این بزرگان غیر از یک عمارت تماشایی و زیبا تاریخی باغ بوستانی هم در اطرافش دارد. مخصوصاً اگر آرمیده در زندگی اهل شعر و شاعری هم بوده باشد.

پس با تورجور همراه باشید تا سفری به چند آرامگاه شناخته شده شیراز که این روزها حال و هوای زمستانی در آنها پر شده است را به شما معرفی کنیم البته حال و هوای این مجموعه های زیبا را تا خودتان با آنها سپری نزنید و فاتحه ای نثار درگذشتگان گورنکنید، حس نخواهید کرد. پس وقتتاریخ گردی و گشت و گذار تان در شیراز سری هم به این مکان آرامگاه ها بزنید.

نکته: حافظیه، سعدیه از شلوغ ترین اماکن تاریخی شیراز وجاهای دیدنی شیراز  هستند و مخصوصا اطراف آرامگاه آنها در روزهای اردیبهشت بسیار شلوغ است. برای آنکه بازدیدکنندگان امکان نشستن کوتاه بر بالای مزار این شعرای محبوب را داشته باشند. اگر خواستید فاتحه کوتاهی بخوانید و جا را برای حضور دیگران خالی کنید.

آرامگاه های محبوب شیراز ؛ جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه سه شاعر معروف ایرانی که دو تن از آنها آوازه ی جهانی هم یافته اند،از تفرجگاه های معروف شیراز است.سعدی و حافظ دو شاعر محبوب ایرانی اهل شهر شیراز بوده اند. که بعد از فوتشان در همین شهر دفن شدند.

خواجوی کرمانی:

جاهای دیدنی شیراز،خواجوی کرمانیآرامگاه خواجوی کرمانی

دروازه قرآن و قرآن تاریخی بالای آن معروفترین ورودی شیراز است که در تنگه الله اکبر قرار گرفته اما چیزی که موجب شهرت بیشتر این دروازه شده، وجود آرامگاه کمال الدین ابوالعطاء متخلص به خواجوی کرمانی در سمت دیواره غربی تنگ است.
عارف و زاهد کرمانی در اواخر عمر زادگاهش را ترک و در شیراز زندگی ساده ای داشته است و شاید به همین دلیل سلوک زاهدان بوده که هیچ نام و نشانی از او بر سنگ قبرش نیست و در سال ۱۳۷۰ بعد از کنگره بزرگداشت خواجو در کرمان، سردیسی از وی در این محل نصب شد.

جاهای دیدنی شیراز،-آرامگاه بی نام و نشان خواجوی کرمانیآرامگاه بی نام و نشان خواجوی کرمانیجاهای دیدنی شیراز-سردیس خواجوی کرمانیسردیس خواجوی کرمانی

از کنار مزار این شاعر و عارف بلند آوازه چشمه معروف رکن آباد هم که در دیوان اشعار شاعران شیراز بسیار به آن اشاره شده جریان دارد. کمی بالاتر از مقبره او غاری وجود دارد که گفته می شود محل عبادت و ریاضت خواجوی کرمانی بوده است.
این مکان جزو جاهای دیدنی شیراز محسوب میشود که توصیه ما این است که بعد از ظهر سراغ مقبره خواجو بروید و تا غروب آنجا بمانید به خاطر آنکه محدوده دروازه قرآن در شب نور پردازی می شود و می توانید شهر زیبای شیراز آرامگاه را در نور شب تماشا کنید.

حافظیه

تورحافظیه از اصفهان|تورجورآرامگاه حافظ

بعد از دروازه قران می‌توانید راهی آرامگاه حافظ شوید که در جنوب دروازه قرار دارد آرامگاه شاعر و عارف نامدار ایران ،حافظ در یکی از گورستان های تاریخی شیراز معروف به خاک مصلی قرار دارد.
احتمالاً اینجا پر طرفدار ترین تفرجگاه تاریخی شیراز و جزو بهترین جاهای دیدنی شیراز است. برای اولین بار ابوالقاسم گورکانی حاکم فارس، ۶۵ سال پس از درگذشت او، ساختمان گنبدی شکل با حوض بزرگی در جلوی آن بر فراز مقبره حافظ بنا کرد. سنگ بنای باشکوه آرامگاه در دوران کریم خان گذاشته شد و در سال ۱۳۱۵ خورشیدی مقبره فعلی برای حافظ با الهام از معماری دوره زندیه ساخته شد.
این آرامگاه برای مردم شیراز بسیار مورد احترام است و بعضی از آنها با وضو به زیارتش می‌روند. علاوه بر گردش در باغ با صفای این آرامگاه می توانید در کافه کوچک آنجا کمی استراحت کنید .

جاهای دیدنی شیراز-باغ حافظ در شیرازباغ با صفای حافظ در شیراز

برای زیارت حافظ باید به میدان آزادی (فلکه گاز) برسید و مسیرتان را به سمت حافظیه کج کنید.
این مجموعه چهار در ورودی- خروجی دارد که در اصل دو در سمت جنوب آن و دو در، در سمت غرب آن و یک در هم در سمت شمال شرقی آن قرار گرفته است. اگر در حیاط سرسبز حافظیه بگردید می‌توانید سنگ قبر برخی از نام آوران و هنرمندان ایرانی مثل لطفعلی صورتگر، شاعر و علیرضا شاپور شهبازی، باستان شناس را ببینید.

سعدیه

آرامگاه سعدی آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی از دیگر نقاط محبوب شهر شیراز است مخصوصا آنکه اردیبهشت زادروز سعدی بلند آوازه هم هست آرامگاه سعدی از زمان کریم خان تا امروز بارها بازسازی شده.
بنای نخستین آرامگاه تا سال ۱۳۲۷ خورشیدی برپا بود اما بنای زیبای فعلی که مربوط به دوره پهلوی دوم است ساخته شد تا امارتی در خور استاد سخن ساخته شود.
سعدی یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز محسوب میشود که شدر سمت چپ آرامگاه یک حوض ماهی قرار دارد که آب آن از مناظر مقبره تامین می شود. این حس خیلی معروف است که می گویند سعدی در زمان حیاتش از آن استفاده می کرد. یکی از رسوم زیارت مقبره سعدی انداختن سکه در این حوزه ماهی است که می گویند آرزو را براورده میکند. حواستان باشد اشتباهی سکه را در حوض بیرون از آرامگاه نیندازید.

حوض ماهی در سعدیهحوض ماهی در سعدیه

آسانترین مسیر برای رسیدن به آرامگاه سعدی رفتن به میدان بوستان( کلبه) است. آرامگاه سعدی هم یک کافه دارد که می‌توانید بعد از زیارت آرامگاه سعدی و گشت و گذار در آب سرسبز آن ،در آنجا فالوده ی خوش مزه ی شیرازی میل کنید.

برای دیدن ادامه ی جاهای دیدنی شیرازکلیک کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: