جاذبه های یزد
نوشته شده توسط : Elham.g

ایران یکی از کهن ترین کشورهای دنیاست یک شهر هم توی قلب این سرزمین است که کهن ترین شهر دنیا لقب گرفته به نظرم همین تعریف کافی برای سفر کردن به دل تاریخ به شهر بادگیر و آتشکده اولین شهر خشتی دنیا به شهر زیبای یزد….
حسن پیرنیا در کتاب تاریخ ایران باستان عنوان کرده است نام یزد نخستین بار ایساتیس بوده و در قلمرو حکومت مادها قرار داشته است. انتخاب بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین پرونده ایران برای ثبت یک شهر در فهرست جهانی یونسکو را میتوان انتخابی هوشمندانه و درست دانست. پس با تورجور همراه باشید تا سفری به جاذبه های یزد بزنیم.
بافت تاریخی وسیع، بهتر بودن و اصالت این بافت و همچنین وفاداری و علاقه مردم این شهر به تاریخ و فرهنگ اصیل شان، موضوعی است که باید در جهان به آن بالید. یزد در جایی حوالی قلب نقشه ایران قرار دارد، شهری که مردمانش آن را شهر قنات و قنوت و قناعت میخوانند و مسافران، آن را، شهر شیرینی ها….

به گواه تاریخ، تا به حال جنگ و بلایای طبیعی نتوانسته آسیبی به این شهر و مردمانش به زند. و همین است که در تاریخ، از شهر بادگیرها به عنوانشهر امن، یاد می‌شود و همین است که مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی درباره یزد در سفرنامه اش آورده است که؛ تجار جاده ابریشم، این شهر را، به لحاظ امنیت مالی و جانی آن، دوست دارند.

چرا نام یزد ،یزد خوانده شده است؟

واژه یزد نامی است باستانی که ریشه در یشت، به معنای نیایش پرستش ستایش و ایزد دارد. یکی از فصول پنجگانه اوستا هم به این نامه ی یشت خوانده شده است.
سفر به یزد را در پاییز به بهانه دیدار با دوست قدیمی تجربه کردم. یزد از جمله اون شهرهایی است که وقتی اسمش می آید تصویر ذهنی من پر میشه از افتخارات معماری و شهرسازی ایران که در دانشگاه تدریس میشه و یا در دنیا ایرانی ها به آن افتخار میکنند.
پر میشه از اصول ناب معماری ایرانی اصولی که در تمامی فضای بافت کهن یزد میتونی اون رو ببینی، رعایت اصول بسیار دقیق شهرسازی و رعایت کامل بحث اقلیم و نوع زندگی مردم این شهر. واقعا اگر به معماری این سرزمین علاقه دارید سفر به شهر زیبای یزد را هر چه سریعتر در برنامه خودتون قرار بدید.

فرهنگ و زبان مردم یزد

در این سفر مردم یزد را مردمی خونگرم و مهربون دیدم. مردمی که شهرشون رو دوست دارند و سعی در نگهداری این شهر مهم و با ارزش می‌کنند. مردم یزد به زبان فارسی رایج با پاره ای از ویژگی های گویشی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده اند .در استان یزد برخی ویژگی های گویشی میان شهرستان‌های مختلف محسوس است. پیروان آیین زرتشتی در میان خود هنوز به زبان نیاکانشان سخن می‌گویند و به ویژه مراسم مذهبی خود را با این زبان برگذار می کنند.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

برای سفربه یزد ازتهران مسیر زمینی حدود۷ساعت، با وسیله شخصی زمان می‌برد. اگر که طرفدار سفر با قطار هستید مسیر تهران تا یزد حدود ۸ ساعت زمان می‌برد و گزینه سوم نیز سفر هوایی از تهران به یزد می باشد که بعید میدونم بیشتر از یک ساعت زمان ببرد. سفر ما با وسیله ای مطمئن همیشگی قطار بود به نظر من بهترین وسیله برای سفر به شهر یزد از تهران، قطار میباشد. بعد از رسیدن به یزد و دیدار دوست قدیمی به دلیل کمبود زمان و گستردگی فضاهای گردشگری یزد یک راست رفتیم سراغ دیدار از مکان های گردشگری که گزارش آن را خدمتتون خواهم داد.البته شما میتونید از تورهای یزد گردی هم استفاده کنید.

جاذبه های یزد

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد-جاذبه های یزدباغ دولت آباد یزد

یکی از زیباترین جاذبه های یزد باغ دولت آباد می باشد که علاقه شخصی من به باغ های ایرانی سبب شد که اولین جایی که بازدید کنیم، باغ دولت آباد یزد باشه. باغی با مولفه های باغ ایرانی و عناصر شاخص مثل آب، درخت و عمارتی زیبا. بادگیر بسیار زیبای باغ دولت یکی از مهمترین بادگیرهای این شهر و حتی جهان است چون بلندترین بادگیر شناخته شده در جهان است. به دوستان توصیه می‌کنم دیدن باغ دولت آباد و در سفر به شهر یزد از دست ندهید .
توضیح درباره معماری و کلیات این باغ بسیار گسترده است که در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست.
باغ دولت آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۰۶۰ هجری قمری توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ که سر سلسله خاندان قوانین یزد بود احداث گردید. . مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی دارالحکومه خود را بنا کرد.
این باغ با مساحتی در حدود ۷۰ هزار متر مربع شامل ساختمان‌ها ،حوض ها و آبنما های بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغ هایی با درختان انار و انگور و…. و با گل های فراوانی، زینت بخش محیط بوده اند. این باغ به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی جلوخان تقسیم می‌شود.

میدان امیر چخماق یزد

 امیر چخماق یزد-جاذبه های یزدامیر چخماق یزد

یکی از مکان هایی که معروف شهر یزد یا میتونم بگم، یکی از بهترین جاذبه های یزد است، که نشانگر توجه دوره های گذشته به فضاهای شهری می باشد که نمونه هایی از آن در اصفهان و کرمان نیز موجود میباشد.
میدان امیرچخماق اثری از قرن نهم هجری و یادگاری از دوران حکومت امیر چخماق شامی. جلال الدین امیر چخماق که به دستور شاهرخ تیموری به حکومت یزد رسید با همدستی همسر خود فاطمه خاتون آثاری چند در یزد بنا کرد. مهمترین این آثار مسجد نو بود که هم اکنون نیز برقرار است و به نام مسجد امیر چخماق مشهور است. بانیان، در شمال مسجد، میدانی ایجاد کردند که اکنون هم پا بر جاست و مرکز شهر یزد است. این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت.
در خاورِ میدان امیر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد. این بازار از بناهای نظام الدین حاجی قنبر جهان شاهی است. این شخص که به امر جهان شاه قره قویونلو به حکومت یزد رسیده بود، آثار دیگری هم در یزد احداث کرد. بعدها بر سر در این بازار، بنای زیبا و بلندی که اسلوب بناهایی که در تکایا های یزد دیده می‌شود، ساخته شد. این بنای عظیم یکی از معرف های شهر یزد است و هنگامی که میگویند؛امیرچخماق،مرادشان همین بناست، در حالی که از آثار امیر چخماق نیست.

برای ادامه ی جاذبه های یزد کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: از اثار گردشگری استان یزد، بهترین جای توریستی یزد، جاذبه های طبیعی یزد، طبیعت استان یزد ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: