دیدنی های شوش|همه چیز در مورد شوش
نوشته شده توسط : Elham.g

تاریخچه ی شوش :

شهر شوش شناخته شده ترین شهر جهان و پایتخت تمدن ایران در استان خوزستان میباشد.که قدمت آن به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح میرسد.و همچنین به نام های مختلفی مانند سوزیانا ،سوسا،شوشن یاد میشود.
شهر شوش در زمان ایلامی ها به پایتخت سیاسی ،مذهبی به دلیل موقیت ویژه ی آن،انتخاب شده بود.سپس توسط پادشاه آشور ویران شد.که بعد در زمان هخامنشی ها و روی کار امدن داریوش هخامنشی مجددا رونق گذشته را یافت. همچنین شوش محل اقامت کوروش کبیر در فصل زمستان بود.
شوش بعد از حکومت هخامنشی ها همچنان مورد توجه حکومت هایی مانند سلوکیان،اشکانیان،ساسانیان و بوده است که به همین دلیل شوش به عنوان موزه ی تاریخی معروف است.و کتیبه ها و اجر نماهای بسیار زیبایی از این شهر بدست امده که شاهد اثار تاریخی آن زمان هاست.
شوش از زمان ساسانیان تا اویال حکومت پهلوی ها مرکز خوزستان بوده است.و بعد از اینکه اهواز مرکز خوزستان شد کم کم اهمیت خود را از دست داد.ولی با این وجود شهریست که کمتر کسی نام و آوازه ی ان را نشیده باشد.
با ما باشید تا از تک تک جاذبه های شوش براتون بگیم.

 

شوش کجا قرار دارد و موقیت جغرافیای آن:

شوش در استان خوزستان و در 115 کیلومتری اهواز( که حدودا یک ساعت و نیم فاصله بین شوش و اهواز وجود دارد)،قرار دارد.شوش تا رود دجله 150 کیلومتر فاصله دارد.نکته ی جالب توجه در مورد شوش اینه که این شهر در جلگه ی خوزستان قرار دارد،به همین دلیل شما اثری از ناهمواری را در آن نمیبینید.

آب و هوای شوش:

شوش دارای آب و هوای مدیترانه ای در فصل زمستان و پاییز است.و از پایان زمستان تا آغاز بهار زیست بوم سرسبزی خواهد داشت که بسیار لذت بخش است. زیست بوم این شهر جلگه ای ،کوهپایه ای و کوهستانی است که در سر تا سر سال به خصوص روزهای نوروز خود را به نمایش میگذارد.تیر و دی به ترتیب گرمترین و سردیترین ماهای شوش میباشند.میانگین بارش در شوش به طور سالیانه 322 میلی متر است و میانگین دمای آن 27.2 درجه سانتیگراد محاسبه شده است.

 

جاذبه ها و دیدنی های شوش:

جاذبه های شوش در یک نگاه-تورجورجاذبه های شوش در یک نگاه

1-قلعه ی شوش:

قلعه ی شوش-تورجور

قلعه ی شوش توسط دمورگان در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی بنا شده است.از آجر های کاخ آپادانای داریوش در ساخت این قلعه استفاده شده است.

2-موزه ی شوش:

موزه ی شوش-تورجورموزه ی شوش

موزه ی شوش روی به روی آرامگاه دانیال نبی و میان باغی بر سر راه قلعه ی باستانی شوش قرار دارد.این موزه با استفاده از آجر های بدست امده از حفاری شوش و چغازنبیل ساخته شد و به مرور زمان قسمت های به آن اضافه شد.موزه شوش در سال 1354 باز شد و همه آثار(نتیجه ی حفاری های شوش و چغازنبیل هست) در این موزه متعلق به قبل از عیلام تا دوره ی اسلامی هستند. همچنین این موزه از شش تالار بزرگ تشکیل شده است. و بازدید از این موزه برابر با غرق شدت در طول تاریخ میباشد.

3-زیگورات چغازنبیل شوش:

زیگورات چغازنبیل شوش-تورجورزیگورات چغازنبیل شوش

زگورات چغازنبیل در زمان ایلامی ها برای خدایانشان ساخته شد که مکانی برای عبادت و پرستشگاه بود و در 45 کیلومتری شهر شوش در منطقه ی هفت تپه واقع شده است.

4-موزه ی هفت تپه شوش:

موزه ی هفت تپه شوش-تورجورموزه ی هفت تپه شوش

موزه ی هفت تپه شوش به 600 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و این موزه در 15 کیلومتری شوش واقع شده است.آثار ارزشمندی که در این موزه میبینید، نتیجه ی کاوش هایی است که از 1344 تا به الان صورت گرفته است، می باشد.
معبد،آرامگاه،گورهای دست جمعی،الات موسیقی و انواع ظروف سفالی ،آثار ارزشمند این موزه هستند.

5-آرامگاه دانیال نبی شوش:

آرامگاه دانیال نبی-تورجورآرامگاه دانیال نبی

دانیال نبی از جمله پیامبران بنی اسرائیل بود که در قرن 7 پیش از میلاد مسیح بود.این آرامگاه در کنار رودخانه ی شاوور و روبه روی قلعه ی شوش قرار دارد.

6-رودخانه ی شاوور شوش:

رودخانه ی شاوور-تورجوررودخانه ی شاوور

رودخانه ای است که در چند کیلومتری شمال غرب شوش، و از وسط شهر میگذرد و نمای بسیار جذابی را به شهر داده است.رود خانه ی شاوور قدیمی ترین رودخانه ی ایران است.این رود خانه در نهایت به رودخانه ی دز ،سرازیر میشود.

7-کاخ اردشیر در شوش :

کاخ اردشیر-تورجورکاخ اردشیر

در قسمت غربی رود خانه ی شاوور واقع شده است.کاخ اردشیر توسط اردشیر دوم پادشاه هخامنشی بناشد.و کاخ اردشیر 64 تا ستون و یک تالار 6*5 متر دارد.فاصله ی این کاخ تا کاخ اپادانا 350متر میباشد.

8-کاخ آپادانا شوش:

کاخ آپادانا شوش-تورجورکاخ آپادانا شوش

کاخ زمستانی داریوش ،کاخ آپادانا بود که دیگر شاهان هخامنشی نیز از آن استفاده میکردند.ستون های کاخ از سنگ و دیواره های آن از خشت ساخته شده بود که روی دیواره های داخلی شیربالدار و نیلوفر وسپاه نقاشی شده است.کاخ دارای حرمسرا،دروازه،تالار و کاخ پذیرای هست.

9-ایوان کرخه شوش:

ایوان کرخه شوش-تورجورایوان کرخه شوش

ایوان کرخه شهری بود که توسط شاپور دوم ساسانی احداث شد و در قدیم آن را کردشاپور مینامیدند یعنی شهری که شاپور بنا کرده است. ولی امروزه به آن کرخه میگوند که بزرگترین شهر مدفون دوره ی ساسانی می باشد که این شهر در 25 کیلومتری شمال غربی شوش واقع شده است.در حال حاضر قسمت اندکی از این شهر زیبا باقی مانده است.

برای ادامه مطلب شوش در یک نگاه کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: +زبان مردم شوش+قلعه شوش+جمعیت شهر شوش دانیال +کاخ آپادانای شوش+نقشه شهر شوش+موزه شوش+شهرستان شوش+شهر شوش کجاست ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: