نوشته شده توسط : Elham.g

ایران یکی از کهن ترین کشورهای دنیاست یک شهر هم توی قلب این سرزمین است که کهن ترین شهر دنیا لقب گرفته به نظرم همین تعریف کافی برای سفر کردن به دل تاریخ به شهر بادگیر و آتشکده اولین شهر خشتی دنیا به شهر زیبای یزد….
حسن پیرنیا در کتاب تاریخ ایران باستان عنوان کرده است نام یزد نخستین بار ایساتیس بوده و در قلمرو حکومت مادها قرار داشته است. انتخاب بافت تاریخی یزد به عنوان نخستین پرونده ایران برای ثبت یک شهر در فهرست جهانی یونسکو را میتوان انتخابی هوشمندانه و درست دانست. پس با تورجور همراه باشید تا سفری به جاذبه های یزد بزنیم.
بافت تاریخی وسیع، بهتر بودن و اصالت این بافت و همچنین وفاداری و علاقه مردم این شهر به تاریخ و فرهنگ اصیل شان، موضوعی است که باید در جهان به آن بالید. یزد در جایی حوالی قلب نقشه ایران قرار دارد، شهری که مردمانش آن را شهر قنات و قنوت و قناعت میخوانند و مسافران، آن را، شهر شیرینی ها….

به گواه تاریخ، تا به حال جنگ و بلایای طبیعی نتوانسته آسیبی به این شهر و مردمانش به زند. و همین است که در تاریخ، از شهر بادگیرها به عنوانشهر امن، یاد می‌شود و همین است که مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی درباره یزد در سفرنامه اش آورده است که؛ تجار جاده ابریشم، این شهر را، به لحاظ امنیت مالی و جانی آن، دوست دارند.

چرا نام یزد ،یزد خوانده شده است؟

واژه یزد نامی است باستانی که ریشه در یشت، به معنای نیایش پرستش ستایش و ایزد دارد. یکی از فصول پنجگانه اوستا هم به این نامه ی یشت خوانده شده است.
سفر به یزد را در پاییز به بهانه دیدار با دوست قدیمی تجربه کردم. یزد از جمله اون شهرهایی است که وقتی اسمش می آید تصویر ذهنی من پر میشه از افتخارات معماری و شهرسازی ایران که در دانشگاه تدریس میشه و یا در دنیا ایرانی ها به آن افتخار میکنند.
پر میشه از اصول ناب معماری ایرانی اصولی که در تمامی فضای بافت کهن یزد میتونی اون رو ببینی، رعایت اصول بسیار دقیق شهرسازی و رعایت کامل بحث اقلیم و نوع زندگی مردم این شهر. واقعا اگر به معماری این سرزمین علاقه دارید سفر به شهر زیبای یزد را هر چه سریعتر در برنامه خودتون قرار بدید.

فرهنگ و زبان مردم یزد

در این سفر مردم یزد را مردمی خونگرم و مهربون دیدم. مردمی که شهرشون رو دوست دارند و سعی در نگهداری این شهر مهم و با ارزش می‌کنند. مردم یزد به زبان فارسی رایج با پاره ای از ویژگی های گویشی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده اند .در استان یزد برخی ویژگی های گویشی میان شهرستان‌های مختلف محسوس است. پیروان آیین زرتشتی در میان خود هنوز به زبان نیاکانشان سخن می‌گویند و به ویژه مراسم مذهبی خود را با این زبان برگذار می کنند.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

برای سفربه یزد ازتهران مسیر زمینی حدود۷ساعت، با وسیله شخصی زمان می‌برد. اگر که طرفدار سفر با قطار هستید مسیر تهران تا یزد حدود ۸ ساعت زمان می‌برد و گزینه سوم نیز سفر هوایی از تهران به یزد می باشد که بعید میدونم بیشتر از یک ساعت زمان ببرد. سفر ما با وسیله ای مطمئن همیشگی قطار بود به نظر من بهترین وسیله برای سفر به شهر یزد از تهران، قطار میباشد. بعد از رسیدن به یزد و دیدار دوست قدیمی به دلیل کمبود زمان و گستردگی فضاهای گردشگری یزد یک راست رفتیم سراغ دیدار از مکان های گردشگری که گزارش آن را خدمتتون خواهم داد.البته شما میتونید از تورهای یزد گردی هم استفاده کنید.

جاذبه های یزد

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد-جاذبه های یزدباغ دولت آباد یزد

یکی از زیباترین جاذبه های یزد باغ دولت آباد می باشد که علاقه شخصی من به باغ های ایرانی سبب شد که اولین جایی که بازدید کنیم، باغ دولت آباد یزد باشه. باغی با مولفه های باغ ایرانی و عناصر شاخص مثل آب، درخت و عمارتی زیبا. بادگیر بسیار زیبای باغ دولت یکی از مهمترین بادگیرهای این شهر و حتی جهان است چون بلندترین بادگیر شناخته شده در جهان است. به دوستان توصیه می‌کنم دیدن باغ دولت آباد و در سفر به شهر یزد از دست ندهید .
توضیح درباره معماری و کلیات این باغ بسیار گسترده است که در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست.
باغ دولت آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۰۶۰ هجری قمری توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ که سر سلسله خاندان قوانین یزد بود احداث گردید. . مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی دارالحکومه خود را بنا کرد.
این باغ با مساحتی در حدود ۷۰ هزار متر مربع شامل ساختمان‌ها ،حوض ها و آبنما های بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغ هایی با درختان انار و انگور و…. و با گل های فراوانی، زینت بخش محیط بوده اند. این باغ به دو قسمت کلی اندرونی و بیرونی جلوخان تقسیم می‌شود.

میدان امیر چخماق یزد

 امیر چخماق یزد-جاذبه های یزدامیر چخماق یزد

یکی از مکان هایی که معروف شهر یزد یا میتونم بگم، یکی از بهترین جاذبه های یزد است، که نشانگر توجه دوره های گذشته به فضاهای شهری می باشد که نمونه هایی از آن در اصفهان و کرمان نیز موجود میباشد.
میدان امیرچخماق اثری از قرن نهم هجری و یادگاری از دوران حکومت امیر چخماق شامی. جلال الدین امیر چخماق که به دستور شاهرخ تیموری به حکومت یزد رسید با همدستی همسر خود فاطمه خاتون آثاری چند در یزد بنا کرد. مهمترین این آثار مسجد نو بود که هم اکنون نیز برقرار است و به نام مسجد امیر چخماق مشهور است. بانیان، در شمال مسجد، میدانی ایجاد کردند که اکنون هم پا بر جاست و مرکز شهر یزد است. این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت.
در خاورِ میدان امیر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد. این بازار از بناهای نظام الدین حاجی قنبر جهان شاهی است. این شخص که به امر جهان شاه قره قویونلو به حکومت یزد رسیده بود، آثار دیگری هم در یزد احداث کرد. بعدها بر سر در این بازار، بنای زیبا و بلندی که اسلوب بناهایی که در تکایا های یزد دیده می‌شود، ساخته شد. این بنای عظیم یکی از معرف های شهر یزد است و هنگامی که میگویند؛امیرچخماق،مرادشان همین بناست، در حالی که از آثار امیر چخماق نیست.

برای ادامه ی جاذبه های یزد کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: از اثار گردشگری استان یزد، بهترین جای توریستی یزد، جاذبه های طبیعی یزد، طبیعت استان یزد ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

با پا گذاشتن در فصل زمستان یه پیست سرد با کلی تفریح و یه نوشیدنی داغ واقعا می چسبد.پیست اسکی فریدونشهر یکی از پیست های استاندارد ایران است که هر ساله جمعیت عظیمی از گردشگران از سراسر مناطق ایران را به خود جذب میکند. و تا چند سال اخیر قابل استفاده نبود ولی از سال گذشته به دلیل بارش مناسب و شرایط مناسب جوی قابل استفاده میباشد.
ارتفاع پیست فریدونشهر از سطح دریا ۲۰۰۰ و ۶۳۰ متر و بالاترین نقطه آن حدودا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و طول بالابر بشقابی آن حدود ۹۸۰ متر است که اسکی بازان را شش دقیقه ای به بالا می رساند.
این پیست دارای امکانات فراوانی از جمله،سوئیت، درمانگاه، اقامتگاه ویژه ورزشکاران، سالن مجهز به سیستم گرمایش، بالابر ویژه اسکی بازان حرفه ای ، تل اسکی می باشد.

پیست اسکی فریدونشهر اصفهانخطر سقوط از تپوپ در پیست فریدونشهر

نکته مهمی که  در پیست باید توجه کنید این که از تیوپ استفاده نکنید اگر خیلی علاقه مند به استفاده از تیوپ هستید حتماً به قسمت آموزشی از این پیست بروید و  در آنجا ابتدا اموزش میبینید سپس تیوب سواری می کنید. زیرا سال گذشته به خاطر استفاده از تیوپ آسیب‌های خیلی جدی به افراد وارد شد. پس اگر قادر به اموزش نبودید، میتونید از دیگر امکانات تفریحی این پیست استفاده کنید.

روزهای کاری پیست اسکی فریدونشهر

روزهای یکشنبه سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۱۶ باز می باشد.

مسیر دسترسی پیست فریدونشهر

این پیست در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.در سه کیلومتری فریدونشهر پیست اسکی فریدونشهر قرار دارد. از طریق جاده اصفهان به الیگودرز میتونید به این پیست بروید.و اگر در مسیر یابی دچار مشکل هستید میتونید از تورهای اسکی استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به پیست اسکی فریدونشهر

تقریبا از اواسط پاییز تا فروردین‌ماه میتونید از این پیست هیجان انگیز دیدن کنید.و کلی هیجان و شادی را تجربه کنید.

قیمت پیست اسکی فریدونشهر در سال ۹۷

این پیست هزینه ی ورود ندارد ولی بسته به نوع تفریحی که میخواهید در پیست بکنید هزینه های متفاوتی دارد که در زیر نام میبریم:

۱-تل اسکی: ۳۰ هزار تومن

تل اسکی پیست اسکی فریدونشهر-تورجورتل اسکی پیست اسکی

۲-پیست اسکی اموزشی: ساعتی ۳۰ هزار تومن

اموزش اسکی در پیست فریدونشهر-تورجور
۳-بلیط زیپ لاین:۲۵ هزار تومن

زیپ لاین پیست اسکی فریدونشهرزیپ لاین

۴- کرایه تخته اسکی:از ۱۵ هزار تا ۴۵ هزار میباشد.

تخته اسکی در پیست فریدونشهر

 برای ادامه ی مطلب پیست اسکی فریدونشهر کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: شهرستان فریدونشهر, فریدونشهر گرجی, قیمت پیست اسکی فریدونشهر, وضعیت پیست فریدونشهر ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

تهران یکی از بزرگترین شهر های دنیا است همچنین جزو پرجمعیت ترین شهر ها هم محسوب میشود که بسیار مکان های دیدنی دارد ، با تورجور همراه باشد تا سفری به تک تک مکان های تفریحی تهران کنیم و یه تهران گردی مجازی را داشته باشیم تا وقتی که شما به این شهر پر از کاخ و پر جاذبه سر زدید بدونید از چه جاهایی دیدن کنید.

 

مکان های تفریحی تهران

 

دروازه ی باغ ملی

دروازه ی باغ ملی تهران-مکان های تفریحی تهراندروازه ی باغ ملی تهران

این بنای آجری با کاشی های هفت تزئین شده است و در سال ۱۹۲۲ به دستور رضا شاه ساخته شد.این مجموعه به عنوان وزارت جنگ مورد استفاده قرار گرفت و شامل یک ساختمان قدیمی مربوط به دوره قاجار و فضای وسیعی که مدتها به عنوان میدان رژه و میدان مشق شناخته میشد ،تشکیل شده بود.

مدرسه ی سپهسالار

مدرسه ی سپهسالار-مکان های تفریحی تهرانمدرسه ی سپهسالار

مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) یکی از مکان های تفریحی تهران که بیش از یک قرن قدمت دارد و از آثار مهم دوره ی قاجاریه به شمار می آید.در سال ۱۲۹۶ هجری قمری،حسین خان سپهسالار،وزیر اعظم ناصر الدین شاه،با هزینه شخصی به ساخت این مسجد همت گمارد.
این بنای مهم از معماری عثمانی و تزئینات غربی است.سبک معماری ،تلفیقی از سبک معماری مسجد جامع اصفهان در قسمت هشتی در ورودی ،و مسجد ایاصوفیه استانبول می باشد.

کاخ شمس العماره

کاخ شمس العماره در تهران-مکان های تفریحی تهرانکاخ شمس العماره در تهران

کاخ شمش العماره یکی از اولین ساختمان های مرتفع تهران قدیم است که به دستور ناصر الدین شاه قاجار در ضلع شرقی گلستان ساخته شد.گچ بری ها،اینه کاریها،کاشی کاریها و دیوارنماهای متعدد از تزئینات این عمارت زیبا و تاریخی تهران بشمار میرود.

موزه مردم شناسی کاخ گلستان(کاخ ابیض)

موزه مردم شناسی کاخ گلستان(کاخ ابیض)موزه مردم شناسی کاخ گلستان(کاخ ابیض)

موزه ی کاخ گلستان یکی از مکان های تفریحی تهران است که در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه،این کاخ به سبک بناهای قرن ۱۸ اروپا گچبری و نماسازی شد و به دلیل سفیدی رنگ آن کاخ ابیض نامیده شد.
از همان ابتدا کاخ ابیض به محل کار صدراعظم ها اختصاص یافت و جلسات هیئت دولت تا سال ۱۳۳۳ شمسی در این کاخ و در تالار سلطان عبدالحمید تشکیل میشد. کاخ ابیض در سال ۴۷ به موزه ی مردم شناسی تبدیل شد.

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران کجاست؟کاخ گلستان

در دوران سلطنت شاه عباس صفوی ،یک باغ بزرگ به نام چهارباغ و یک چنارستان در محل کاخ گلستان ساخته شد.بعد کریم خان دستور داد یک ارگ ،یک بار و چند برج در آنجا ساخته شود. در عصر قاجار ،بناهای سلطنتی را درون ارگ و حصار می ساختند.در سال ۱۲۶۸ هجری قمری ناصر الدین شاه قسمت شرق باغ سلطنتی را وسعت داد و چندین ساختمان داخل ارگ بنا شد.

کاخ گلستان در تهرانکاخ گلستان در تهران

کاخ گلستان کجاست؟

تالار کاخ گلستان تهرانتالار  آینه کاخ گلستان

تالار کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان از بناهای زیبایی تشکیل شده که میتوان به اتاق موزه(تالار اسلام)،تالار عاج ،چادرخانه،خلوت کریم خانی،عمارت بادگیر،ایوان تخت مرمر (دارالحکومه)،تالار آینه،تالار الماس، تالار برلیان،عمارت خوابگاه ،کاخ ابیض و موزه ی مردم شناسی نام برد که یکی از بهترین مکان های تفریحی تهران محسوب میشود.

برای دیدن ادامه ی جاذبه های گردشگری تهران کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری استان تهران, جاذبه های گردشگری تهران در بهار, جاذبه های طبیعی تهران, جاذبه های تهران گردی, مکان های ناشناخته تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

شهر چابهار ،از اقلیم متفاوت تری نسبت به بقیه ی شهر های کشور برخوردار است، چابهار اگرچه در نخسین دید ،منطقه ی  محروم  و فاقد جاذبه های گردشگری و سوابق تاریخی به نظر بیاید،اما واقیت آن است که این ناحیه دارای بهترین کرانه اقیانوس و معتدل ترین هوای جنوب کشور است.گل افشان ها،سواحل صخره ای زیبا،مساجد زیبای محلی،بافت سنتی و زندگی دیدنی بلوچ ها با کپرهای خود،درخت انجیر معابد و آثار فراوان تاریخی از جمله جاذبه های توریستی این شهر زیبا هستند.
همان طور که از اسم چابهار مشخص است یعنی ۴ تا بهار که به دلیل آب هوای خوشش در تمامی فصول سال گردشگران خود را دارد.شاید برای بسیاری از طبیعت گردان ناشناخته باشد یا فقط این چابهار اسمش را برای خرید کردن شناخته باشن ولی به جرئت میتونم بگم اگه بخواین مریخ را روی زمین ببینید به چابهار سفر کنید با ما باشید تا به تک تک جاهای دیدنی چابهار سفر کنیم تا اگر روزی به این شهر زیبا سفر کردید این مکان ها را از قلم نندازید.

چابهار کجاست؟

چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان با یکی از بزرگترین منابع آبی کشور یعنی دریای عمان همجوار است.که این همجواری باعث به وجود امدن مکان های تفریحی فوق العاده ای برای گردشگران ،مانند ورزش های آبی در سواحل دریای عمان به ویژه در فصل زمستان شده است.

 

جاهای دیدنی چابهار

 

خلیج و ساحل چابهار

جاهای دیدنی چابهارخلیج و ساحل چابهار

طلوع و غروب خورشید در خلیج چابهار بی شک فوق العاده ترین طلوع و غروب خورشید در کشور می باشد.در قسمت جنوبی شهرستان چابهار و در دیواره های دریای عمان ، در اثر پیشروی و فرسایش سنگ های رسوبی صخره های بزرگی به وجود آمده که مناظر بسیار زیبایی را ایجاد کرده است.این بخش از سواحل را به ویژه در هنگام غروب میتوان یکی از زیباترین دیدنی های چابهار و سواحل جنوبی ایران نام برد زیرا دیواره های صخره ای و مناظر دل انگیز مانند آکواریومی طبیعی با انواع ماهی همواره بینندگان را به شگفتی وا میدارد.
با قدم گذاشتن در سواحل ماسه ای با ماسه های درخشان و صدف های ریز و درشت اقیانوسی گرما و لذت را احساس کنید و بعد گوشه ای بنشینید و حرکت خرچنگ های ساحلی و مرغان ماهی خوار را ببینید.

تپه های گل افشان چابهار

جاهای دیدنی چابهارتپه های گل افشان چابهار

از دریا که بگذریم به گل افشان ها میرسیم که در ۱۰ کیلومتری چابهار میان دشت تنگ و کهیر واقع شده است که سه تا تپه با ارتفاع ۱۰ الی ۲۰ متر وجود دارد که دو تای آن ها غیر فعال شده و دیگری هر دقیقه یک بار مانند اتشفشانی میجوشد و گل سرد طوسی رنگی را از خود خارج میکند.

کوه های مینیاتوری چابهار

جاهای دیدنی های چابهارکوه های مینیاتوری چابهار

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار کوه های مینیاتوری چابهار در ۴۰ ،۵۰ کیلومتری چابهار و در مسیر بندر گواتر قرار دارند.
این کوه ها به علت وزش باد و باران شدید فرسایش یافتن و به شکل لایه لایه ای زیبا در امدند.که با دیدن آنها به خاطر رنگ و شکلی که دارن احساس میکنید در مریخ پا گذاشته اید.
همچنین اگه به کوهنوردی علاقه دارین میتونید به بالای کوه ها بروید و دید و تسلط کامل بر همه ی مناطق داشته باشید.
یه نکته ی مهم :هیچگاه تنها سفر نکنید و اگر قصد کوهنوردی دارید با تجهیزات کامل سفر کنید و آب و دیگر تجهیزات با خود همراه داشته باشید و هیچگاه در آنجا کمپ نزید.

تالاب لیپار

جاهای دیدنی های چابهارتالاب لیپار

خب بعد از دیدن کوه های مینیاتوری میریم سراغ تالاب لیپار که به تالاب صورتی معروف است.این تالاب زیبا که یکی از جاهای دیدنی چابهار محسوب میشود در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد.
طول تالاب لیپار ۱۴ کیلومتر است که آب های اطراف خود را جذب میکند و پرندگانی مانندفلامینگو،طاووسکن،حواصیل در آن زندگی میکنند.
در آذر ماه به دلیل افزایش پلانگتون ها در این تالاب رنگ قرمزی را به خود میگیرد همچنین جزر و مد های قرمز را در فصل های فروردین ،شهریور،مهر،بهمن،اسفند میبینید.
نکته ای باید هنگام رفتن به تالاب لیپار رعایت کنید این است که:هیچ وقت در این تالاب شنا نکنید و ارامش پرندگان را بهم نریزید فقط از ارامش و صدای انواع پرندگان لذت ببرید و عکس های خاطره انگیزی را بگیرید.

برای اینکه با موبایلتون بتونید بصورت حرفه عکس بگرید اموزش عکاسی با موبایل را بخونید.

بندر گواتر

بندر گواتر-جاهای دیدنی های چابهاربندر گواتر

در بند گواتر میتونید کوه های مینیاتوری زیبا را ببینید همچنین در جنگل حرا قدم بزنید و یا با ماهیگیران تا وسط خلیج برید و از این همه شگفتی لذت ببرید.همچنین دریا ی گواتر مانند دریای خزر  هنگامی که  طوفانیست نباید به داخل آن بروید.

مسجد جامع دزک

بندر گواتر-جاهای دیدنی های چابهارمسجد جامع دزک

اگه به معماری بومی و اقلیمی علاقه دارید پیشنهاد میکنم سری به مسجد جامع بزنید این مسجد در روستای دزک که ۳ کیلومتری شرق سروان است.این شهر فاصله ی زیادی با چابهار دارد و در نزدیکی مرز شرقی پاکستان و ایران قرار گرفته است.و دارای مردم فوق العاده مهمان نوازه که جاذبه های این شهر را دو چندان کرده است.

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس-جاهای دیدنی های چابهارمسجد جامع تیس

مسجد تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که همانند مسجد هندی ها و پاکستانی هاست.این مسجد فقط یک مناره با رنگ های قرمز وسبز  دارد. دیواره های شیشه کاری شده رنگارنگ مسجد شما را یاد تابلهای نقاشی زیبا میندازد.

بازارهای چابهار

این قسمت مورد علاقه ی خانوم هاست پس با دقت بخونید تا بازاری را از قلم نندازید البته ما در اینجا چند تا از بازار های محبوب را که قیمت مناسبی دارند را نام میبریم:

۱-مجمتع تجاری صدف

مجمتع تجاری صدف چابهارمجمتع تجاری صدف چابهار

مجتمع خوبی است که برای خرید لوازم شخصی و خانگی میتواند انتخاب خوبی باشد.

۲-مجتمع تجاری تیس

مجتمع تجاری تیس چابهارمجتمع تجاری تیس چابهار

طبقه ی دوم این مجتمع فقط اجناس چینی وجود دارد و طبقه ی پایین لوازم ارایشی و لاستیک وجود دارد.

۳-مجتمع پردیس

مجتمع پردیس چابهارمجتمع پردیس چابهار

از این فروشگاه میتونید لوازم خانگی یا صندل و عینک بخرید.

۴-بازار ابریشم

بازار ابریشم چابهاربازار ابریشم چابهار

تقریبا همه چی در آن یافت میشه از کالاهای مصرفی روزانه بگیر تا لوازم شخصی بهداشتی و لوازم خانگی.

۵-بازارهای سنتی

بازارهای سنتی چابهاربازارهای سنتی

بازار های سنتی یکی از جاهای دیدنی چابهار محسوب میشوند که هر چیزی را که بخواهید توی این بازار ها پیدا میکنید.

امیدوارم که لذت کافی را برده باشید ،اگه به عکاسی علاقه مند هستید عکسانتون را به اینستاگرام تورجور بفرستید ما با نام خودتان قرار میدهیم.

 ادامه ی مطلب را بخونید. 



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

بهشهر سرزمین کاخ و باغ های ایران

بهشهر از شهر های کهن ایران است که آثار بسیار قدیمی و با ارزش مندی را در دل خود جای داده است.بهشهر شهری است که تمدن میانه سنگی ایران از انجا شروع شد و اثاری که در غارهتوکمربند یافت شدند بیانگر این موضوع است.
بهشهر در طول تاریخ نام های متفاتی را چون :نامیه،پنج هزاره،ثامیه، ،آسیاب سر خرگوران و اشرف البلاد را به خود گرفت.
روستای خرگوران متعلق به یک پیرزن بود که شاه عباس این روستا از پیرزن میخرد کهبعد از آن به نام اشرف خوانده شد و شاه عباس پایتخت دوم خود قرار داد و از انجایی شاه صفوی به هنر علاقه مند بود دستور داد کاخ هایی زیادی همچون کاخ صفیآباد،کاخ چشمه عمارت و … را در آن بسازند.با تورجور همراه باشید تا سفری به همه ی دیدنی های بهشهر داشته باشیم.

 

دیدنی های بهشهر

 

عمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

دیدنی های بهشهرعمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

بهشهر هم همانند اصفهان و تبریز عمارت چهل ستون دارد .این بنای زیبا در مرکز شهر است و جوی آب وسط باغ شاه ، آبشار های پلکانی زیبایی را به وجود می اورد.
عمارت مربوط به شاه عباس بر روی یک سکوی سنگی چهارضلعی قرار دارد که در سال ۱۰۲۰ بنا گشت که به دیوانخانه نیز معروف است.
قابل ذکر است که شهرداری امادگی لازم جهت تخلیه این مکان و تبدیل آن به مکان گردشگری صرف موزه مردم شناسی و مسککوکات را خواهد داشت.

گورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

دیدنی های بهشهرگورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

یکی از بزرگترین گورستان های اسلامی مازندارن با ۱۵ الی ۲۰ هزار سنگ مزار قدیمی است که قدمت آن ۷۰۰ سال است. و نکته ی جالب در این قبرستان این است که شغل همه ی تدفین ها در سنگ قبرشان کنده کاری شده است.

 

حیات وحش میانکاله بهشهر

دیدنی های بهشهرحیات وحش میانکاله بهشهر

حیات وحش میانکاله در شمال بهشهر قرار گرفته است که پناه گاه دو اکوسیستم با مساحت ۷۰ هزار هکتار است.
تالاب میانکاله از مهم ترین زیستگاه های پرندگان خشک زی و آبزی هست. و سالیانه بیش از ۳ میلیون پرنده ی مهاجر مانند فلامینگو در تابستان و زمستان در این تالاب زندگی میکنند و در پاییز و زمستان جایگاه پرندگانی همچون قرقاول است.

 

گونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

دیدنی های بهشهرگونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

در تالاب میانکاله گونه های متفاوتی از گیاهان و جانواران وجود دارند.گونه های گیاهی مانند:تمشک،ازگیل،انار شیرین و ترش وحشی،سازیل،داغداغان،سپیدار،جگن،سیاه تلو،علف شور،علف هفت بند.
گونه های جانوری شامل:گربه جنگلی،گراز، شغال،جوجه تیغی وگرگ می باشد.
گونه های ماهی ها و پرندگان شامل: فلامینگو ،دراج،شاهین،کفال،ماهی سفید،ماش،کاراس،سوف و … میباشند.
و گونه های جانوردی در حال انقراض میانکاله شامل:پلیکان پا خاکستری،فلامینگو،قوی فریاد کش،اردک سر سفید،غاز پازرد،عروس غاز،جنگر ،طاووسک و مرگونس سفید هستند.

باغ همایون تپه ی بهشهر

باغ همایون تپه ی بهشهر شمال یکی از باغ های هفتگانه ی ایران است. که حدودا ۱۰ متر مرتفع تر از سایر قسمت های باغ بنا شده است.
باغ همایون برای کنیزان شاه اختصاص داشت و هیچ مردی اجازه ی ورود باغ را نداشت به همین دلیل حمام های این باغ در میان درختان مرکبات و روی تپه قرار داشت.

 

کاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

دیدنی های بهشهرکاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

عمارت باغ عباس آباد در وسط دریاچه و با فصله ی ۹ کیلومتری از برج های دوقلو در ارتفاعات البرز در میان جنگل های انبوه قرار دارد.که یکی دیدنی های بهشهر می باشد که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب میکند.
باغ عباس آباد مجموعه ای بی نهایت زیبایی است که شامل مخزن،سد،دریاچه ی سد، باغ گل ،حمام،آسیاب آبی و کاخ و دو برج آجری که به شکل پلکانی در ۳ سطح احداث شده اند.
باغ عباس آباد بهشهر صرفا به خاطر تفرجگاه و شکارگاه پادشاه عباس صفوی تاسیس شد.

کاخ چشمه عمارت

دیدنی های بهشهرکاخ چشمه عمارت بهشهر

کاخ چشمه عمارت یکی از عظیم ترین و باشکوه ترین باغ های ایران است که در جنوب شرقی باغ تپه در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد.که یکی دیگر از محبوب ترین دیدنی های بهشهر محسوب میشود.
در مناطق جنبوبی بهشر چشمه سار های زیادی وجود دارد که چشمه ی عمارت از پر آب ترین آنها می باشد.
این عمارت دو طبقه به صورت مستطیل و مربع دارد که در حاضر تنها یه طبقه از آن باقی مانده است.در طبقه ی همکف حوضی مربع شکل قرار دارد که با سقفی گنبدی پوشیده شده است.در چهار طرف ضلع حوض،صفحه ای با سه ورودی با نعل درگاه قوس هلالی و سه پنجره با طاق جناقی موجود میباشد.

کاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

دیدنی های بهشهرکاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

کاخ صفی آباد هنوز به نظر میرسد برای رصد خانه بنا شده است.کاخ صفی آباد نیز مال شاه صفوی است که در سلسه کوه های البرز قرار دارد.
نکته ی جالب در مورد صفی اباد این است که این بنا را از کیلومتر ها فاصله از ورودی و خروجی شهر میتوان دید.

 

غار هوتو و کمربند

دیدنی های بهشهرغار هوتو و کمربند

غارهوتو در سال ۱۹۵۱ توسط پروفسور استانی حفاری شد و لایه های مختلف غار کشف شد.همچنین اسکلت انسان هایی پیدا شد که قدمت آن ها به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.این غار همچنین یکی دیگر از جذابترین دیدنی های بهشهر است که تاکنون گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

برای ادامه ی مطلب دیدنی های شمال کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

کاشان با سابقه تمدنی هفت هزارساله

ایران سرزمین کهن با تمدنی چند هزار ساله دارای شهرهای تاریخی و فرهنگی گوناگونی می باشد.از جمله این شهرا کاشان با سابقه ی تمدنی هفت هزارساله در شمال شرغی شوره زارهای کویر مرکزی ایران با وسعت ۹۶۴۷ کیلومتر مربع واقع شده است.در طول تاریخ به نام های متعددی مانند کی آشیان،کاشیان،چهل حصاران و غیره شهرت داشته است از صنایع معروف آن میتوان کاشی کاری،گنبد سازی،گچ کاری،منبت کاری ومشبک کاری را نام برد و همین طور فرش و قالیچه و کاشان شهرتی جهانی دارد.در ادامه با تورجور همراه باشید که سفری به تک تک بناهای تاریخی کاشان داشته باشیم و بدانیم وقتی به کاشان سفر کردیم از چه بناهایی در کاشان دیدن کنیم.

 

بناهای تاریخی کاشان

 

۱-مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد اقا بزرگ کاشان

مسجد اقا بزرگ در سال ۱۲۶۵ ه.ق با سرمایه ی حاج محمد تقی خانبان ساخته شد.

طراحی این بنا به سبک مدارس صدر و چهارباغ اصفهان می باشد.از ویژگی های وصف ناپذیر آن کاشی کاری،آجر کاری،کتیبه های نفیس کاشی و گچی،خطاطی های نستعلیق و نقاشی های آن میباشد که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب میکند.

 

۲-مسجد جامع کاشان

بناهای تاریخی کاشان-مسجد جامع کاشانمسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان با قدمت ترین بنای تاریخی متعلق به دوره ی سلجوقیان در ۶۳۳ ه.ق میباشد،این بنا شامل ۳ محراب ،۲ شبتان بزرگ،۱ شبستان تحتانی،حوض خانه ی گمبد،ایوان و صحن می باشد.

منحصر به فرد بودن این بنا مربوط به دوره ی سلجوقی و آجر کاری های آن مربوط به دوره ی آل بویه و ساختار یکی از محراب های شبستان که به دوره ی ایلخانی برمیگردد.

 

بازار سنتی کاشان

بناهای تاریخی کاشان-بازار سنتی کاشانبازار سنتی کاشان

در سفر به کاشان و بازدید از بازار سنتی علاوه بر بناهای تاریخی کاشان مانند کاروانسرای میرپنج،مسجدطمقاچی،مسجد میدان میرعماد،مسجد بروجردی ها و تیمچه ی صباغ و تیمچه ی عین الدوله و …که در قسمت های مختلف بازار واقع شده اند.میتوان از صنف های گوناگون از بزازها،مسگرها،فرش فروش ها تا مغازه های رنگارنگ انواع عرقیجات ناب و شیرینی پزهای متنوع سنتی بازدید و خرید نمود.

 

خانه بروجردی ها

بناهای تاریخی کاشان-خانه بروجردی هاخانه بروجردی ها

خانه ی بروجردی ها در سال ۱۳۱۰ ه.ق در دوره قاجار توسط استاد علی مریم کاشانی طراحی و اجر شد نکته قابل تامل بنای بروجردی ها در نام آن که به پیشه صاحباخانه حاج سید حسن نطنزی که به تجارت با بروجرد مشغول بود،برمیگردد.

بنای بروجردی ها با ۳۰۰۰ مترمربع مساحت شامل حیاط اندرونی،بیرونی،هشتی،راهرو،حیاط تابستان نشین و زمستان نشین،حیاط سرپوشیده،آشپزخانه و زیرزمین می باشد.

بادگیر های قرنیه هلالی و کلاه فرنگی آن و نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن که به دستان کمال الملک روی دیوارهای بنامنقش شده اند، از جذاب ترین و باشکوه ترین بخش های بناهای تاریخی کاشان محسوب میشوند.

 

خانه طباطبایی ها

بناهای تاریخی کاشان-خانه طباطبایی هاخانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها یکی از بناهای تاریخی کاشان است که در سال ۱۲۵۰ ه.ق. سید جعفر طباطبایی ،تاجر معروف فرش این بنا را ساخت.

طراح و معمار بنا استاد علی مریم کاشانی میباشد.وسعت بنا ۴۷۰۰ متر مربع که شامل ۴۰ اتاق ،۴حیاط،۴ زیرزمین،۳ بادگیر و ۲ رشته قنات می باشد.

خیره کننده ترین قسمت خانه ی طباطبایی ها ،حیاط و حوض دل انگیزش ،اتاق شاه نشین با پنجره های مشبک رنگی و آیینه کاری و نیز گچ بری ها و نقاشی های طراحی شده توسط صنیع الملک می باشد.

 

خانه عامری ها

خانه عامری هاخانه عامری ها

خانه عامری ها در دوره ی زندیه بنا شد و در دوره قاجار گسترش یافت.شامل ۸۵ اتاق و چندین حیاط می باشد.

در معماری بنا مقرنس کاری،منبت کاری و گچ بری های خیره کننده ای کار شده است.

این بنا بلندترین بادگیر خانه های کاشان را دارد و همین موضوع ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است که نباید دیدنش را از دست داد.

 

باغ فین و حمام فین کاشان

بناهای تاریخی کاشان-باغ فین و حمام فین کاشانباغ فین

باغ فین کاشان در دوره ی شاه عباس اول صفوی ساخته شده است. بخش های دیگر باغ از حمله اتاق شاه نشین،خلوت کریمخانی،حمام سلطنتی،موزه ملی در دوره های بعد ساخته شده اند.

برخی منابع از غیاث الدین جمشید کاشانی و برخی دیگر از شیخ بهایی به عنوان طراح باغ فین نام برده اند.

درختان چنار و سرو قد برافرراشته با قدمت حدود ۵۰۰ سال در کنار چشمه پاک و تغییر ناپذیر سلیمانیه به فضای تاریخی و فرهنگی باغ آرامشی صد چندان بخشیده اند.

حمام فین در بخش جنوبی باغ فین واقع شده است.از دو حمام کوچک و بزرگ که هر یک شامل ورودی،گرمخانه،آبنما،خزینه،محل نظافت و سربینه می باشند.

حمام کوچک همزمان با باغ فین ساخته شد و به علت قتل امیر کبیر در ۱۲۳۰ ه.ش. مشهور است.

حمام بزرگ در دوره ی فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است که دارای راهروهای زیادی با معماری زیبا می باشد.

 

خانه ی عباسیان

بناهای تاریخی کاشان-خانه ی عباسیانخانه-ی-عباسیان

در سال های پایانی نیمه اول قرن ۱۲ ه.ق. ساخته شد.بعد از فوت مالک اولیه وراث سهام خود را فروختند.حیاط بیرونی بنا را تاجری معروف به نام عباسیان خریداری نمود که از آن زمان به خانه عباسیان مشهور شد.وسعت بنا ۷۰۰۰ متر مربع می باشد که شامل ۵ طبقه،۵ حیاط و گودال باغچه است.سبک معماری بنا به گودال باغچه شهرت دارد. به دلایلی از جمله بهره بردن از آب قنات و نیز حفظ خانه از سرما و گرما.

ویژگی منحصر به فرد آن سبک معماری و گچ بری هایش می باشد.قسمتی از بنا به بنیاد سهراب سپهری تعلق گرفته است.

 

حمام سلطان امیر احمد

بناهای تاریخی کاشان-حمام سلطان امیر احمدحمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد در مجاورت با امامزاده سلطان امیر احمد می باشد.بنای اولیه ی حمام به دوره سلجوقیان و بنای امروزه آن به دوره قاجار برمیگردد.

حمام امیر احمد ۱۱۰۲ مترمربع .سعت دارد و از ۲ بخش کوچک و بزرگ شامل بلوخان،سردرورودی،هشتی،راهروهای ارتباطی،سربنیه،میان در،گرم خانه،جام خانه و چاه خانه می باشد.

از ویژگی منحصر به فرد حمام بام گنبدی شکل با شیشه هایی از جنس عدسی محدب ،گچ بری ها و کاشی کاری ها ی فیروزه ای حمام می باشد.

برای ادامه ی مطلب آثار تاریخی کاشان خانه به سایت تورجور مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: آثار تاریخی کاشان خانه،آثار تاریخی کاشان در جدول،معرفی آثار تاریخی کاشان،از بناهای تاریخی و گردشگری کاشان،از اثار تاریخی شهر کاشان،مرتفع ترین بنای تاریخی کاشان،عکس بناهای تاریخی کاشان،نقشه بناهای تاریخی کاشان ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

دره ی کال جنی در شمال طبس واقع شده است.این دره ی مرموز که توسط کنجکاوی های بشر کشف شده است هر ساله محل بازدید افرادیه که احتیاج به تجربه ی چالش های هیجان انگیز در زندگی دارند.

برای سفر به این مکان رمز آلود به سمت شهر طبس روانه میشویم.البته قبلش باید بگم که به هیچ وجه تنها به این دره قدم نگذارید چون جدا از بحث جن و ارواح هنوز هم قسمت های کشف نشده ای در آن وجود دارد که نمیتوان ریسک کرد و احتمال گمشدن در این دره ی مرموز وجود دارد.

دره ی کال جنی چگونه به وجود امده است؟

دره ی کال جنی،تورجورفرسایش دیوارهای کال جنی

نقش و نگار هایی که روی دره ی کال جنی هستند بیانگر قدمت بالای این دره است که طی هزاران سال در اثر فرسایش و همچنین جریان آب به وجود امده اند.در این دره فرسایش آب به اوج خودش رسیده بود و این فرسایش باعث به وجود آمدن نقش ها و برجستگی های عجیب و غریبی در کف رود خانه شده است.

در زمان ساسانیان خانه هایی به اسم خانه ی گبر ها دردل دیواره های این دره ساخته شده بود. گفته میشود این گبرها محل زندگی چله نشینان زرتشت و یکتاپرستان بوده است. که همه ی اینها به وسیله ی تیشه ی بشر ساخته شده بود که بعضا قبول ندارند و کار دست طبیعت میدونند ولی هنوز هم رد پای تیشه را روی تونل ها و دیواره میتونید ببینید و زندگی که در قدیم جریان داشته را میتونید لمس کنید

کال جنی کجاست؟تورجورحفره های دست ساز کال جنی

چرا به آن کال جنی میگویند؟

جاذبه های کال جنی -تورجور

کلمه ی کال جنی از دو بخش کال+جنی تشکیل شده است.کال به معنی دره است که توسط سیلاب ها تشکیل شده است.بومیان قدیم به دلیل ترسناک و مخوف بودن دیوارهای بلند و تونل های این دره لقب جنی را به آن نسبت دادند.حال اینکه جن در آنجا وجود دارد یا نه را داستان های متفاوتی ذکر کردند.

جاذبه های کال جنی

کال جنی دره ی ارواح-تورجورجاذبه های کال جنی

دره ای نسبتا عمیق(که برای دسترسی به کف آن احتیاج به یک راهنما دارید) با دیواره های بلند و پر شیب به همراه تونل ها و گبر ها چشم همگان را خیره میکند.این دره که در بعضی قسمت ها به شکل U و در بعضی مناطق به شکل V دیده میشود. حتی در بعضی از مناطق در این دره وقتی سرتان را بالا میگیرید دیواره های سر به فلک کشیده که فرصت کمی به آُسمان برای خودنمایی میدهند، را میبینید.

همه چیز در مورد کال جنی-تورجوردیواره های بلند کال جنی

بعد از گذر از چشمه های کوچک که به آن شلن میگویند به کف دره میرسید. فرق عجیب این دره با بیابان اطرافش همین است که اصلا مشکل کمبود آب وجود ندارد. شلن ها مکان مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی راه در فصل تابستان و اوایل پاییز هستند.

حفره ها و تونل هایی را میبینیم که تاریخچه ی آن ها را خدممتون گفتم ،اگر کمی جلو تر برویم منطقه ی بی آب و علفی میرسیم که به دلیل ریختن آب در قنات ها خشک شده است.

در این محدوده چاهی به عمق ۲ متر وجود دارد که به کمک فردی میتونید داخل آن شوید و سپس از قسمت خروجی این چاه به عمق ۷ تا ۸ متر با کمک جای دست های روی دیواره های چاه خارج شوید.

تونل های کال جنی-تورجورتونل های کال جنی

بعد از خروج از چاه به یک تالار برمیخوریم که دو تا ایوان دارد که هر کدام چند تا اتاق دارند.همانطور که در قبل گفتم در قدیم محل زندگی بوده که این تالار با این ایوان و رد تیشه های معماران روی دیواره های اتاقک ها بیانگر این موضوع هست.

یکی دیگر از جاذبه های کال جنی وجود نخلستان های خودروست که دیدن آن خالی از لطف نیست.

نخلستان های کال جنینخلستان های کال جنی

ساختار دره ی کال جنی

ساختار دره ی کال جنی-تورجورساختار دره ی کال جنی

دره ی کال جنی شامل یک کال فرعی و یک کال اصلیست.کال اصلی از نخلستان شروع شده و به ازمیغان میرسد.آب جریان یافته در کال اصلی باعث به وجود امدن گیاهان سبز شده است.این آب در انتها به قنات میرسد و کال را ترک میکند.

بهترین فصل سفر به کال جنی

بهترین فصل اوایل پاییزی و عید نوروز و بهار میباشد.

مسیر دستری به دره ی کال جنی

ورودی دره ی کال جنیورودی دره ی کال جنی

برای رفتن به این دره ی اسرار امیز ابتدا به استان یزد و شهر طبس بروید سپس از جاده ی طبس-بشرویه خارج شوید و به طرف روستای ازمیغان بروید.نرسیده به روستا ی ازمیغان ،از جاده ی آسفالت و دوراهی استخر شاعر خارج شوید و بعد از طی حدودا ۵ کیلومتر به دره میرسیم. حال دو راه وجود دارد که وارد دره شوید:

راه اول اینه که جاده ی خاکی را ادامه بدهیم که به ابتدای دره میرسیم.در طی مسیر رفتن به دره میتونیم چشمه های آبی را مشاهده کنیم

و راه دوم میتونیم از شکافی بین راه خاکی وارد دره بشیم.درسته در زمان رسیدن به دره صرفه جویی میشه ولی چشم انداز های زیبا را از دست میدهید،پس پیشنهاد ما راه اول است.

تور-روستای-ارمیغانروستای-ارمیغان

تونل-های-کال-جنی-تورجور

امیدوارم که استفاده ی کافی را برده باشید.لطفا اگر مطلبی ،نظری دارید در قسمت نظرات بنویسید.مقالات زیر را هم از دست ندهید:

برای سفر با تور چه وسایلی ببرم؟

عکاسی حرفه ای در طبیعت؟

راه های انخاب بهترین تور طبیعت گردی؟

برای ادامه ی مقاله ی کال جنی طبس گلشن کلیلک کنید



:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

بهتر است از تعریف طبیعت گردی یا همان بوم گردی یا اکوتوریسم شروع کنیم.اکوتوریسم از کلمه ی eco به معنی طبیعت و tourism به معنی گردش تشکیل شده است.
تور های طبیعت گردی گونه از گردشگری هستند که در آن گردشگران باهم جمع میشوند و به همراه لیدر معمولا به دیدار مناطق بکر دست نخوره ی طبیعت میروند.
در تورهای طبیعتگردی صرفا هدف دیدار و گشت و گذار در طبیعت نیست بلکه اموزش محیط زیستی و ایجاد منفعت به آن جامعه ی محلی مطرح است.

شرایط تور های طبیعت گردی:

1-اقامت:

تورهای طبیعت گردی یا به صورت کمپینگ برگذار میشوند یا اقامت آنها خانه روستایی یا بومگردی یا هتل است.

اقامت گاه های بوم گردی-تورهای طبیعت گردی-تورجورخانهی بوم گردی

حال سوالی که پیش میاد تور های کمپینگی چیست؟

کمپینگ یعنی افراد به جای اینکه پول خود را صرف هتل یا هاستل و .. بکنند زیر اسمان و در دل طبیعت کمپ میزنند و انجا اقامت میکنند.
که تور های کمپینگی دو تا مزایای مهم دارد:
اول اینکه در هزینه صرفه جویی میشود ، در نتیجه برای تور هزینه ی کمتری را میپردازید.
و دوما به گفته ی خیلی از طبیعتگردان ،سفرهای کمپینگی لذت خیلی بیشتری نسبت به سفرهای به اصطلاح لاکچری دارد چون در تمام مدت سفر طبیعت را میتونید با تمام وجودتان حس کنید و از تک تک لحظات در حضور طبیعت قدر دان باشید.

سفر کمپینگی-تورهای طبیعتگردی-تورجور

2-پذیرایی و غذا در تور های طبیعتگردی:

پذیرایی در یک تور بسته به آن تور دارد اکثر تورهای طبیعت گردی قبل از شروع برنامه تمام برنامه هایشان و بازدید هایشان به همراه نحوه ی پذیراییشون را ذکر میکنند.

3-درجه ی سختی تور های طبیعت گردی:

3 تا درجه ی سختی وجود دارد که به ترتیب آسان،متوسط،سخت میباشد که هر کدام شرایط و ضوابط خود را دارند.و درجه ی سختی یک فاکتور فوق العاده مهم در انتخاب تور های طبیعتگردی میباشد.

نکات مهم در مورد سفر با تورهای طبیعت گردی:

تورابشار شیوند از اصفهان-تورجور

1-سبک سفر کنید.
2-طبق لیست وسایلی که هر تور طبیعت گردی نیاز دارد و توسط گروه ها ذکر میشه،کوله تان را بچینید.
برای دانستن بیشتر برای هر سفربا تور چه وسایلی بریم این مقاله را از دست ندهید.
3-خوش اخلاق و خوش قول باشید.
4-طبق قوانین که مسئولین تور و تولیدر گروهاتان میگویند، رفتار کنید.
5-از طبیعت نهایت لذت راببرید ولی چیزی به جز عکس یادگاری از طبیعت نبرید.
6-نکات بهداشتی را رعایت کنید و سعی در حفاظت طبیت و محیط زیست داشته باشید.
7-مواظب مدارک و وسایلتان باشید.
8-با خرید از مکان های محلی به اقصاد انها کمک کنید.
9-در مورد مکانی که قراره بروید تحقیق کنید.

برای ادامه ی مطلب  تورهای طبیعت گردی چیست؟|مشاهدی همه ی تورهای طبیعتگردی  کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

تاریخچه ی شوش :

شهر شوش شناخته شده ترین شهر جهان و پایتخت تمدن ایران در استان خوزستان میباشد.که قدمت آن به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح میرسد.و همچنین به نام های مختلفی مانند سوزیانا ،سوسا،شوشن یاد میشود.
شهر شوش در زمان ایلامی ها به پایتخت سیاسی ،مذهبی به دلیل موقیت ویژه ی آن،انتخاب شده بود.سپس توسط پادشاه آشور ویران شد.که بعد در زمان هخامنشی ها و روی کار امدن داریوش هخامنشی مجددا رونق گذشته را یافت. همچنین شوش محل اقامت کوروش کبیر در فصل زمستان بود.
شوش بعد از حکومت هخامنشی ها همچنان مورد توجه حکومت هایی مانند سلوکیان،اشکانیان،ساسانیان و بوده است که به همین دلیل شوش به عنوان موزه ی تاریخی معروف است.و کتیبه ها و اجر نماهای بسیار زیبایی از این شهر بدست امده که شاهد اثار تاریخی آن زمان هاست.
شوش از زمان ساسانیان تا اویال حکومت پهلوی ها مرکز خوزستان بوده است.و بعد از اینکه اهواز مرکز خوزستان شد کم کم اهمیت خود را از دست داد.ولی با این وجود شهریست که کمتر کسی نام و آوازه ی ان را نشیده باشد.
با ما باشید تا از تک تک جاذبه های شوش براتون بگیم.

 

شوش کجا قرار دارد و موقیت جغرافیای آن:

شوش در استان خوزستان و در 115 کیلومتری اهواز( که حدودا یک ساعت و نیم فاصله بین شوش و اهواز وجود دارد)،قرار دارد.شوش تا رود دجله 150 کیلومتر فاصله دارد.نکته ی جالب توجه در مورد شوش اینه که این شهر در جلگه ی خوزستان قرار دارد،به همین دلیل شما اثری از ناهمواری را در آن نمیبینید.

آب و هوای شوش:

شوش دارای آب و هوای مدیترانه ای در فصل زمستان و پاییز است.و از پایان زمستان تا آغاز بهار زیست بوم سرسبزی خواهد داشت که بسیار لذت بخش است. زیست بوم این شهر جلگه ای ،کوهپایه ای و کوهستانی است که در سر تا سر سال به خصوص روزهای نوروز خود را به نمایش میگذارد.تیر و دی به ترتیب گرمترین و سردیترین ماهای شوش میباشند.میانگین بارش در شوش به طور سالیانه 322 میلی متر است و میانگین دمای آن 27.2 درجه سانتیگراد محاسبه شده است.

 

جاذبه ها و دیدنی های شوش:

جاذبه های شوش در یک نگاه-تورجورجاذبه های شوش در یک نگاه

1-قلعه ی شوش:

قلعه ی شوش-تورجور

قلعه ی شوش توسط دمورگان در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی بنا شده است.از آجر های کاخ آپادانای داریوش در ساخت این قلعه استفاده شده است.

2-موزه ی شوش:

موزه ی شوش-تورجورموزه ی شوش

موزه ی شوش روی به روی آرامگاه دانیال نبی و میان باغی بر سر راه قلعه ی باستانی شوش قرار دارد.این موزه با استفاده از آجر های بدست امده از حفاری شوش و چغازنبیل ساخته شد و به مرور زمان قسمت های به آن اضافه شد.موزه شوش در سال 1354 باز شد و همه آثار(نتیجه ی حفاری های شوش و چغازنبیل هست) در این موزه متعلق به قبل از عیلام تا دوره ی اسلامی هستند. همچنین این موزه از شش تالار بزرگ تشکیل شده است. و بازدید از این موزه برابر با غرق شدت در طول تاریخ میباشد.

3-زیگورات چغازنبیل شوش:

زیگورات چغازنبیل شوش-تورجورزیگورات چغازنبیل شوش

زگورات چغازنبیل در زمان ایلامی ها برای خدایانشان ساخته شد که مکانی برای عبادت و پرستشگاه بود و در 45 کیلومتری شهر شوش در منطقه ی هفت تپه واقع شده است.

4-موزه ی هفت تپه شوش:

موزه ی هفت تپه شوش-تورجورموزه ی هفت تپه شوش

موزه ی هفت تپه شوش به 600 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و این موزه در 15 کیلومتری شوش واقع شده است.آثار ارزشمندی که در این موزه میبینید، نتیجه ی کاوش هایی است که از 1344 تا به الان صورت گرفته است، می باشد.
معبد،آرامگاه،گورهای دست جمعی،الات موسیقی و انواع ظروف سفالی ،آثار ارزشمند این موزه هستند.

5-آرامگاه دانیال نبی شوش:

آرامگاه دانیال نبی-تورجورآرامگاه دانیال نبی

دانیال نبی از جمله پیامبران بنی اسرائیل بود که در قرن 7 پیش از میلاد مسیح بود.این آرامگاه در کنار رودخانه ی شاوور و روبه روی قلعه ی شوش قرار دارد.

6-رودخانه ی شاوور شوش:

رودخانه ی شاوور-تورجوررودخانه ی شاوور

رودخانه ای است که در چند کیلومتری شمال غرب شوش، و از وسط شهر میگذرد و نمای بسیار جذابی را به شهر داده است.رود خانه ی شاوور قدیمی ترین رودخانه ی ایران است.این رود خانه در نهایت به رودخانه ی دز ،سرازیر میشود.

7-کاخ اردشیر در شوش :

کاخ اردشیر-تورجورکاخ اردشیر

در قسمت غربی رود خانه ی شاوور واقع شده است.کاخ اردشیر توسط اردشیر دوم پادشاه هخامنشی بناشد.و کاخ اردشیر 64 تا ستون و یک تالار 6*5 متر دارد.فاصله ی این کاخ تا کاخ اپادانا 350متر میباشد.

8-کاخ آپادانا شوش:

کاخ آپادانا شوش-تورجورکاخ آپادانا شوش

کاخ زمستانی داریوش ،کاخ آپادانا بود که دیگر شاهان هخامنشی نیز از آن استفاده میکردند.ستون های کاخ از سنگ و دیواره های آن از خشت ساخته شده بود که روی دیواره های داخلی شیربالدار و نیلوفر وسپاه نقاشی شده است.کاخ دارای حرمسرا،دروازه،تالار و کاخ پذیرای هست.

9-ایوان کرخه شوش:

ایوان کرخه شوش-تورجورایوان کرخه شوش

ایوان کرخه شهری بود که توسط شاپور دوم ساسانی احداث شد و در قدیم آن را کردشاپور مینامیدند یعنی شهری که شاپور بنا کرده است. ولی امروزه به آن کرخه میگوند که بزرگترین شهر مدفون دوره ی ساسانی می باشد که این شهر در 25 کیلومتری شمال غربی شوش واقع شده است.در حال حاضر قسمت اندکی از این شهر زیبا باقی مانده است.

برای ادامه مطلب شوش در یک نگاه کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: +زبان مردم شوش+قلعه شوش+جمعیت شهر شوش دانیال +کاخ آپادانای شوش+نقشه شهر شوش+موزه شوش+شهرستان شوش+شهر شوش کجاست ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر که به آن دریای شنی ایران میگویند در روستای مصر در توابع شهرستان خور و بیابانک قرار دارد.که روستای مصر در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور قرار گرفته است.که ساده تر میتوان گفت کویر مصر یا روستای مصر بین مسیر دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است.
این کویر یکی از بی نظیر ترین کویر های ایران است که هر ساله از سرار ایران به اینجا سفر میکنند حتی کسانی که علاقه ای به کویر و کویر نوردی ندارند مطمئنم با یک بار دیدن آن و پا گذاشتن بر روی شن های گرم و نرم و حس کردن آن ها لابه لای انگشتان پاهایشان ،نظرشان کاملا عوض میشود و مشتری پرو پا قرص کویر میشوند.
پس با ما همراه باشید تا تک تک جاذبه های این کویر زیبا را ببینید.

همه چیز درمورد کویر مصر اصفهان-تورجور
علت نام گذاری کویر مصر چیست؟

شاید این سوال هم برای شما پیش امده که چرا به این کویر،کویر مصر میگویند؟داستان های زیادی وجود دارد(مثل چال اسکندرون توی برره)ولی معروف ترین آن از این قراره که:
چندین سال پیش فردی به نام یوسف که کار آن گاوچرانی و شبانی بود روستا را از شر بی ابی با کندن چاهی نجات میدهد.و از مردم خواست که به خاطر داستان حضرت یوسف در مصر و احترام به آن حضرت ،اسم روستا را مصر بگذارند که مردم به خاطر احترام شدیدی که به یوسف قائل بودن،پذیرفتند.

کویر مصر چه جاذبه هایی دارد؟

جاذبه های کویر مصر قابل گفتن نیستند و به نظر من حتما باید یک سفر داشته باشید تا خودتون همه ی اون زیبایی ها را ببینید و عکس خاطره انگیز در میان ماسه های صیغلی داده شده بگیرید.

چگونه به کویر مصر برویم-تورجورشب های کویر مصر

فقط کافی کفشتان را در بیاورید و پاهایتان درون ماسه های نرم و گرم قرار بدهید و به رمل ها و تپه های ماسه ای زرد رنگ تا جایی که چشمتان کار میکند ،تماشا کنید.
دیدن تپه ها و رمل های زرد ، تنها قسمت این قضیه نیست.دیگر جاذبه های کویر مصر، چاه آب عمیق،سرسبز بودن منطقه ی بیابانی و وجود درخت های گز برای جلوگیری از جابه جایی شن ها ،هستند. همچنین شب نشینی در کویر و دیدن ستاره های آسمان که احساس میکنید انقدر نزدیک هستن که میتوانید آن ها را بچینید ،خالی از لطف نیست.همچنین یه سری جاذبه های غیر طبیعی وجود دارد که در زیر نام میبریم:

هزینه ی موتور چهارچرخ در کویر:

موتور چهارچرخ کویرمصر-تورجور

هزینه موتور چهار شرخ به مدت 10 دقیقه 10 هزار تومان میباشد.

هزینه ی شتر سواری در کویر:

شتر سواری در کویر مصر-تورجور

شتر سواری به مدت 10 دقیقه 5 هزار تومن میباشد.

هزینه ی آفرود در کویر:

تورهای سافاری چیست؟-تورجورماشین های سافاری

با پرداخت 15 هزار تومن میتونید از ماشین های افرود به همراه راننده استفاده کنید.

 

بهترین زمان سفر به کویر مصر اصفهان:

کویر مصر هم مانند سایر کویر ها به دلیل اینکه اختلاف دما بین شب و روز زیاد است و روزهایی گرم و شب هایی سرد دارد بهترین فصل 2 ماه اول بهار و فصل پاییز میباشد.
برای اینکه چه وسایلی را برای سفر با کویر مصر ببریم لطفا این مقاله را بخونید.

برای ادامه ی مطلب کویر مصر اصفهان کجاست کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1397 | نظرات ()